måndag 11 augusti 2008

Nya ordspråk

I förmiddags stod jag och lade stillsamt på mascara på grannens kor, när det hördes ett brummande.
”Vad i hela friden”, tänkte jag. En lastbil backade in på garageuppfarten. Solen förmörkades när flaket höjdes. Med ett ögonbedövande muller rasade tusentals Kitty-böcker ut ur lastbilen och ner på min gräsmatta.

Gudars skymning! Hur kunde jag glömma?

De aderton hade uppenbarligen inte glömt. I hopp om att slippa fler hästboksförsändelser skred jag genast till verket.

Först tog jag itu med ombyggnationen av redan existerande ordspråk. Så här blev det:

Den enes död gör ingen sommar
Den som gräver en grop åt andra får rivet skinn
Den som sig i leken ger skyr elden
Det man inte har i huvudet välter ofta stort lass
Den som spar har också öron
Vill man vara fin har man rumpan bak
Man skall inte ropa hej förrän järnet är varmt
Gammal kärlek slutar med en silverskål
Man skall inte kasta sten över spilld mjölk
Som man bäddar finns det stjärterum
Liten tuva reder sig själv
Det är bättre att stämma i bäcken innan man kan gå
Morgonstund har guld som glimmar
Blod är tjockare än sten i glashus
Först till kvarn utan eld
Har man tagit fan i båten får man köpa grisen i säcken
Man skall inte bita den hand som sover

Därefter vidtog det lite klurigare jobbet med att sätta ihop några sprillans nya ordspråk. Jag tycker faktiskt ändå att det gick ganska bra:

Den som tjuvmjölkar grannens kor får oftast ett mejeri i julklapp
Gravid på rockfestival får långhåriga barn
Bästefars andedräkt slaktar boskap på vift
Den som letar efter lyckan finner trådlöst nätverk
Bättre att ringa hantverkaren än att själv måla vindskiva
En kräftskiva gör ingen fylla
Vägdödade djur smakar bäst när man är förkyld
Utlasad men inte inglasad
En mumifierad skalle frestar till gästabud
En arg finne i bastun tar sig inte sällan en hustru i enfald
Ett brutalt hallå ger eko i skogen
Livet är underbart – underlivet är bart

Jag hoppas att detta kan avsluta mina affärer med Horace och hans hejdukar, och att den utlovade slanten snart finner sin väg till ett konto med mitt namn.
Den som inte är inglasad får se…

Bonusordspråk: Nu är du allt uppkörd i dina hängslen. (Inskickat av Pysselitens pappa.)

5 kommentarer:

Pysseliten sa...

Ha ha, som jag gick och grubblade på fler bidrag, men det var alls inte lätt. Jag är impad över insatsen!

Anonym sa...

Ska absolut ta till mig endel av dessa kanon ordspråk.:D Det känns inte som om man använder ordspråk nog ofta i svenska spåket, kanske dags att börja.

Pseudonaja sa...

Javisst! Jag påpekade just för en kollega att underlivet är bart. Hon stirrar väldigt konstigt på mig just nu.
Jag drämmer till med att en kräftskiva gör ingen fylla någon gång efter lunch, så får vi se om det lättar upp stämningen.

Anna Eleonor sa...

hehe, skicka böckerna till mig! låter väldigt spännande med "säljer hingsten till McDonalds"

Pseudonaja sa...

Hej Anna, jag ser att du är "kännare". Jag har dessvärre redan skänkt samtliga böcker till en loppis till förmån för väderbitna besättningar på räktrålare.
Skulle det dock komma fler så kontaktar jag dig pronto!