tisdag 19 augusti 2008

Flytta på dig!

Igår låg jag sista sträckan hem – 70-väg – bakom en bil som inte körde snabbare än 55 km/h. På ställen där vägen krökte saktade bilen ner till 50 km/h.

När jag till sist kunde kör om så såg jag i backspegeln det jag hade förväntat mig att se: En äldre människa bakom ratten.
Då tycker jag så här. Om du anser att 55 km/h är det snabbaste som du vill köra på en 70-väg, som erbjuder en torr vägbana och god sikt, så tycker jag att du allvarligt bör fundera på om du inte är för gammal för att köra bil. Ditt trafikbeteende får dina medtrafikanter att ta risker såsom våghalsiga omkörningar.
I min körkortsutbildning fick jag lära mig att det var lika illa att stoppa upp och hindra trafiken som att köra för fort. Till det måste just räknas att köra väsentligt långsammare än hastighetsbegränsningen.

Nej, det är ingen mänsklig rättighet att köra bil. Om man känner att man inte är en lika bra bilförare som tidigare så bör man överväga att ställa av bilen. Saknas "sjukdomsinsikt" så bör anhöriga ta sitt ansvar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Här i Hålan kör man lite som man vill. Har sett dom där runda tavlorna med röd kant och gul cirkel ( ja just det, Förbud mot fordonstrafik) men här betyder det nog något annat för man kör (jo med bil och det är iaf enligt mig ett fordon)ändå glad i hågen mot den. Men värre är dessa förvirrade massor i rondeller och korsningar.
Men även fartsyndare åt båda hållen. Ja jag är absolut inget proffs själv men försöker iaf att inte vara en trafikfara.

Pseudonaja sa...

Ha, du är säkert en hellraiser!

Anonym sa...

Jag slutade köra bil för många år sedan, efter en hemsk sak som hände en person jag kände. Jag undviker i det längsta att åka bil överhuvudtaget, om det går.

Pseudonaja sa...

Jag förstår dig. Det är läskigt att köra bil. En del bär sig verkligen tokigt åt så det är inte konstigt att det sker olyckor.