onsdag 6 augusti 2008

Sex mer eller mindre underliga saker om mig själv

Detta är en utmaning (eller uppmaning) som snurrar runt i Bloggosfären just nu. Jag såg den hos Stationsvakt.
Eftersom jag inte kommer till skott med någon av de andra idéerna som jag har för min blogg, så griper jag likt en drunknande kring denna frälsarkrans.
Here goes:

1. Mina sinnesstämningar är… ojämna. Jag kan blir väldigt glad och väldigt ledsen. Kasten kan ibland vara tvära. Det är jobbigt att sjunka så lågt så att jag måste ha professionell hjälp, (har hänt ett par ggr) men jag får ibland i gengäld glädjerus som skjuter upp mig bland molnen.
Nej, jag är inte bipolär, jag bara känner väldigt mycket.

2. Jag är musiknörd. Ha ha, nu blev ni allt överraskade!
Jag är en sån som verkligen läser det som står på skivomslaget. Jag vill veta vem som spelar och sjunger vad. Finns det två gitarrister i en grupp, så känns det mycket viktigt att ta reda på vem som spelar det där solot som låter så bra. Jag köper musiktidningar. Jag har femtielva musik-siter som favoriter i mina datorer.
Jag älskar att analysera musik. Jag lyssnar på hur en låt är uppbyggd. Jag lyssnar på sångstämmor. Jag ler glatt åt "smarta drag" och jag skakar på huvudet åt missade möjligheter.
Jag hör musik i mitt huvud; både redan existerande låtar och sådana som väntar på att bli skrivna.

3. Mitt huvud är konstant fullt av funderingar, grubblerier, associationer och löst drivande tankegods. Ett bra sätt att få tyst på allt är att läsa något, spela gitarr eller datorspel.
Jag har ibland svårt att lyssna på folk som pratar med mig eftersom jag hela tiden associerar till annat eller kommer på lustigheter som jag vill säga. Det är ganska opassande i mitt arbete, men jag lyckas för det mesta med att lägga band på mig.
Skriver man blogg är det däremot en tillgång. Min fantasi är inte bara vild; den är galopperande.

4. Jag är besatt av öar. Det är något väldigt speciellt med öar. De ska helst ligga så långt bort från civilisationen som möjligt. En favoritsysselsättning är att googla på små kartprickar i avlägsna hav. Att hitta bilder på någon vindpinad ö söder om Nya Zeeland höjer min puls avsevärt.
Jag har under mina resor haft möjlighet att besöka några "häftiga" öar. Jag har skrivit lite om det under våren här i bloggen. Det kommer mer längre fram.
Om du också går loss på öar så är detta ett bra länktips: Insula

5. Jag gillar ormar. Det är för mig inget konstigt eftersom jag har varit intresserad av reptiler sedan barnsben. Numera är det ju inte helt ovanligt att man har dylika djur hemma, men fortfarande väcker det en del frågor hos vissa människor. En del verkar till och med bli lätt äcklade.
Idag är detta en stor hobby. Den största köp- och säljmässan, som hålls i Kristianstad i augusti varje år, besöks av tusentals människor med samma hobby som jag. Visst ser man killar med tatueringar och plånboken i kedja på en sån mässa, men också familjen som funderar på att köpa en orm eller ödla till dottern, som är pälsallergiker och inte kan ha hund, katt eller kanin.

6. Jag är kristen. År 2008 är det något konstigt och även provocerande i mångas ögon. Det struntar jag i.


Sådär! Känner du dig manad så sätt igång att lista dina sex underliga saker om dig själv!

9 kommentarer:

stationsvakt@gmail.com sa...

"Jag är besatt av öar"

Haha! Jag tyckte först att det stod att du var besatt av öl. :-D

Pseudonaja sa...

Öl är GOTT. Det får vara med på nästa lista! :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

:-) Ja, öl är gott.

Anonym sa...

Har också svarat nu!

Pysseliten sa...

Hur blir man besatt av öar? Har du en önskelista över vilka öar du helst vill besöka?
Fö kul lista, helt normala underligheter, kanske försöker jag tänka ut en om mig med.
:)

Anonym sa...

Jag trodde att det var bara jag i Universum som har böjelsen att lusläsa skivomslagen. Har alltid gjort det sedan LP-skivans guldålder. Det kan ju finnas matnyttig info att sortera in på hjärnans HDD under "värdelöst vetande".

Pseudonaja sa...

"Ursäkta att jag glömde att vi skulle fika, men jag vet vem som sjunger lead på Styx-låten "Lights".

:-)

Anonym sa...

Jag kan inte komma på sex underliga saker om mig själv. Men en konstig grej är att jag ser ut att väga minst fem kilo mer än jag faktiskt gör.

Pseudonaja sa...

pysseliten: Mitt öintresse kommer antagligen av att jag i mina tonår läste mycket om öarna i Stilla Havet och detas historia.
Jag ska blogga inom kort om vilka öar som jag har på önskelistan.

paradigm: Ibland stämmer inte bilden av en själv överens med vad andra tycker.