torsdag 21 augusti 2008

Trivsel är mitt mellannamn

Jag är lite av en trivselspridare. Om folk undrar vad jag är för sorts människa så brukar jag just säga att jag är en trivselspridare. Den som frågar brukar då lysa upp och nicka gillande.
Jag har genom, ska vi kalla det, empirisk forskning kommit fram till att omgivningens reaktion blir betydligt mer positiv om man kallar sig själv trivselspridare än om man säger att man är en gödselspridare.
Kalla er inte för gödselspridare! Det framkallar tveksamhet och avståndstagande hos omgivningen. Jag vill gå så långt att säga att det är direkt olämpligt att i lunchrummet på jobbet utbrista i ett gemytligt: "Vet ni go vänner? Jag är en gödselspridare!"
Enda tillfället då det kan mötas av ett glatt flin och ett "välkommen ombord" är om ni skulle söka jobb på en bondgård.

Nu på morgonen har jag försökt sprida lite trivsel. Jag har tagit en halvdag ledigt och sitter hemma i favvofåtöljen och trivs, men varför låta det stanna vid det?
Jag mailar in till min kollega Anders som sitter på jobbet och har tråkigt. Jag föreslår lite social samvaro med vår chef, som väl säkert har sina positiva sidor, men som är en ganska trist figur. "Ta med dig en kopp kaffe och gå in på hans kontor. Det kan bli hur skoj som helst!"

Svaret kommer ca 60 sekunder senare:

mmm... men vänta.. ... jag har hittat en webcam som är riktad mot en målad vägg som håller på att torka..
Spännande!
Nej jag har inte tid nu för honom.. måste följa detta spännande förlopp... och det kan nog ta hela dagen.. (undrar om den är torr nog nu så inte flugorna fastnar).. jajjamensan...


Jo jo, otack är världens lön, men skam den som ger sig. Jag bestämmer mig för att lirka lite med Anders:

Men Anders,
Var nu inte så negativ! Ni har ju massor gemensamt! Ni bor praktiskt taget grannar. Era barn rider. Kanske har dom varit på samma ridläger. Kanske har du och han suttit till häst samtidigt i samma manege utan att ni har vetat om det. Kanske du, han och en ridlärare har suttit på samma häst ungefär som Pippi, Tommy och Annika gör i "På rymmen med Pippi". Ridläraren är förstås då Pippi, chefen är Tommy och du Anders; du är Annika.

Och nu så vill jag sjunga att sommaren är skön och träden är så fina och marken är så grön.

Jag tänker inte återge Annikas Anders svar. Det innehåller ord som jag inte vill ska besudla denna sedliga blogg.

Jag får klappa hunden lite istället. Då trivs han!

6 kommentarer:

Anonym sa...

*fniss* Åh du som bara ville glädje dina medmänniskor.(så missförstådd) Hoppas du har lyckats glädja/glädjer någon/några andra under resten av din dag.
I skolan sa vi dyngspridare om gödselspridare. Men en sån vill man väl inte heller vara.

Ha det gott.

Pysseliten sa...

Jag är forskare men kallar mig vattenspridare. Första dagen på nya jobbet fastnade fingret i örat på koppen där den stod under påfyllnad av varmt tevatten: 1)swisch, 2)krasch! Kopp med vatten i for ut på golvet och örat slogs av...
Nåja, jag kanske får chans att ändra på det en annan gång.

Pseudonaja sa...

Sandra: Jag har skickat bilder till folk för att glädja dem.

pysseliten: Det är alltid bra att gå ut hårt på en ny arbetsplats. Vissa vem som bestämmer var vattnet ska vara!

Pysseliten sa...

Tack för stöd!

Comvidare sa...

Du är så sjukt rolig! Kan man hyra dig per timme?

Pseudonaja sa...

Gud, vad jag har väntat på den frågan!