måndag 4 augusti 2008

Alexander Solsjenitsyn är död

Jag surfar åter in på Aftonbladet och erfar att den store Alexander Solsjenitsyn har avlidit. Han var dissidentförfattaren, som fick det gamla Sovjetunionen att darra så till den milda grad att han hamnade i Gulag och sedermera landsförvisades.
Till de roligare tilldragelserna i hans liv hörde att han fick Nobelpriset i litteratur 1970.


Dessvärre verkar han vara ännu ett offer för den meningslösa våldet. Tänk att förövaren är så ung. Man ska ju inte döma efter utseende, men han ser så prydlig och vän ut. Kan det röra sig om ett gisslandrama? Har han verkligen tagit Alexander Solsjenitsyn av daga?

Vart är världen på väg?

6 kommentarer:

Pysseliten sa...

Hmmm, vad får du från Aftonbladet för varje gång jag surfar in där? Missade du den STORA nyheten? Ett okänt odjur? Hur spännande som helst...

Pseudonaja sa...

Ja, jag undrar om han börjat sin bana med att bränna myror med förstoringsglas?
Inte Solsjenitsyn alltså. Han läste väl högt för myror eller något sånt.

Pysseliten sa...

Stackars barn, jag lägger hela skulden på föräldrarna, som borde lärt honom att klappa katten åt rätt håll!
Mitt värsta brott mot djur måste väl vara sandlådeleken med daggmaskarna, dom passade lagom in i leksaksbilarna med öppningsbara dörrar. Extra kul blev det när dom trillade ut genom underredet, då var det trafikolycka och jag fick arrangera begravning. Till maskarnas stora glädje, kan jag tro.

Pseudonaja sa...

Arrangerade du någon maskerad?

Pysseliten sa...

Nej, men det hände nog att jag tvättade bort lorten så dom blev larvigt fina :/

Pseudonaja sa...

Du vinner den här ronden... :-)