lördag 16 augusti 2008

Avbeställ blommorna!

Linda Bengtzing är inte förlovad! I en dagstidning fanns tidigare i veckan en förlovningsannons. Linda Bengtzing hade förlovat sig med en Johan Pettersson.
Jag kan tänka mig pådraget på kvällstidningarnas nöjesredaktioner: "Släpp allt ni har för händerna. Linda Bengtzing är nyförlovad! Iväg och skaffa nytagna bilder på henne. Kläm henne på om det finns något datum för vigseln. Kolla om hon är på tjocken också!"

Nu går Aftondaddeln ut och kan berätta att det är inte hon som har förlovat sig. Det finns en till Linda Bengtzing! Det är hon som har förlovat sig. Inte Linda Bengtzing alltså. Eller, det har hon ju… men inte den Linda Bengtzing.

Om det känns som att jag håller på att röra ihop de båda Linda Bengtzing så kan jag tala om att det blir värre. Det finns tre stycken! Jag trodde att det minst sagt underliga efternamnet Bengtzing var förbehållet en liten skara människor, men uppenbarligen finns det så många att det hunnit bli tre stycken Linda Bengtzing.

Detta väcker min nyfikenhet. Jag undersöker vad Bentzingarna i Sverige heter i förnamn mer än Linda.
De flesta har vanliga namn som Per, Oskar, Svea, Veronica och Lars. Dock finns det några som sticker ut en aning:

Klotilde Bengtzing
Grus-Britt Bengtzing
Pölsa Bengtzing
Båtsman Bengtzing
Glenn-Sölve Bengtzing
Cloetta Bengtzing
Bastu Bengtzing
Bensin Bengtzing

Ja, den siste äger en Statoil-mack. Vi får nästan sluta oss till att förnamnet är taget.
Bensin Bengtzing

Det finns naturligtvis namn som är snarlika Linda Bengtzing. De här lyckades jag hitta:

Linda Bertzing
Linda Packning
Linda Flämtning
Linda Voffsing
Linda Stjärtzing
Linda Fisring
Linda Ring-Ring-Bara-Du-Slog-En-Signal


Slutligen ska jag ge er svaret på frågan som ni alla ställer er; dvs hur många Bengt Bengtzing finns det i Sverige?

320 987 stycken!

4 kommentarer:

Pysseliten sa...

Jag har egentid till lunch om jag önskar... (sådär länge sov jag aldrig när jag var 13-15)

Anonym sa...

Tack för att du räknade alla dom som heter Bengt bengtzing åt mig så att jag slapp.. ;) Pust vilket jobb.

Anonym sa...

Linda Bengtzing, sjunger hon? Har aldrig hört henne, är hon duktig?

Pseudonaja sa...

Jag räknar henne till den där återkommande skaran som dyker upp i samband med stödgalor och melodifestivaler.
Kan inte säga om hon är bra eller dålig. Minns bara just namnet.