lördag 23 augusti 2008

Svamp

I torsdags så blev det som först var planerat som en halvdag hemma en heldag. Jag hade komp så det räckte, och dessutom fann jag det bäst att hålla mig borta från jobbet den dagen efter att i mail avsiktligt ha kallat kollegan Anders för Annika.

Istället klädde jag mig i skogskläder och drog på mig stövlarna. Med korg i handen gav jag mig ut på jakt på svamp.

Det blev en skön stund i skogen. Förutom en bra promenad så hittade jag nästan tre liter svamp. Nu har sopparna börjat komma. Några kremlor blev det också och ett par nävar kantareller.

Här växer några av kantarellerna

Från vänster ser vi stensopp (Karl Johan), aspsopp, citronkremla och gul kantarell.

6 kommentarer:

Pysseliten sa...

Idag ska vi plocka svamp, sist vi "plockade svamp"cblev det en korg full med lingon...

Pseudonaja sa...

Hoppas att ni hittar massor (svamp då) idag.

Mrs Li sa...

Lyckliga du!!

Jag och voffs var ute och letade svamp idag. Hittade inget ätbart (i alla fall inget som jag hade lust att äta) Men det var en skön promenad ;)

Pseudonaja sa...

Det är skönt att komma ut i skogen. Hundarna gillar det också. Min vovve skuttar fram som en gasell sina tolv år till trots.

Comvidare sa...

Jag behöver ta körkort i svampletande. Men jag är rädd att jag på studiecirkeln inte skulle hitta någon att prata med. Faktum är att jag är rädd att jag inte ens ska hitta någon som KAN prata.

Pseudonaja sa...

Folk med svampintresse brukar kunna prata. Folk i allmänhet brukar kunna prata. Du letar efter en människa va?