onsdag 3 september 2008

Jag gör det själv

Jag hade ett uppdrag idag. Nej, inget jobbuppdrag utan ett hemmauppdrag. Avloppet under diskhon hade alldeles kloggat igen.
När en sån sak händer så låtsas man först inte om det. (Förnekelsestadiet) Det där kan ju ge med sig ändå.

Sedan så tänker man att det där kan jag leva med. (Acceptansstadiet) Vattnet måste inte rinna undan så där väldigt snabbt. Varför stressa sig genom tillvaron?


Idag tröttnade jag till sist. (Få-tummen ur-röven-stadiet)
Tyvärr var det jag själv som måste fixa det. Att låta mig göra en sån sak är ungefär som att be en gravt synskadad människa att köra bil till Stockholm och tillbaka.
Som tur är fanns det ett kopplingsschema, så att jag skulle kunna sätta ihop rören på samma sätt som de satt innan. Tyvärr såg kopplingsschemat ut som en sprängskiss av ett kärnkraftverk.


Jag grubblade hela förmiddagen på hur jag skulle kunna smita undan, men till sist fick jag ta itu med eländet.

Efter mycket slabbande hit och dit, vatten högt och lågt och handdukar och trasor för att torka upp så ska jag nu sätta mig i bilen för att åka och köpa något propplösande. Förpackningen ska inte ha någon miljömärkning. Den ska ha dödskallar och diverse varningar på sig såsom:
  • Farligt att förtära!
  • Obs frätande!
  • Sörj för god ventilation!
  • Känn ingen sorg för mig, Göteborg!
  • Må ikke tilldekkes!

Nu ska jag fixa detta en gång för alla!

P.S. Ja, jag funderade på att ringa en rörmokare, men jag har dålig erfarenhet av hantverkare. De kommer inte när de har lovat, de kostar massor med pengar och de får mig att känna mig dum.

6 kommentarer:

Anonym sa...

*Fnissar förtjust*
Måste vara första gången jag hör en man erkänna att han känner sig dum av hantverkare. Tror inte du är ensam om den känslan iaf. Hoppas det löste sig.

Howdy Sailor sa...

Vad rent du har under diskhon.

Comvidare sa...

Jag kopplade ihop elen för spotarna i badrummet. Många lösa sladdar och verkligt fara för liv och lem. Ville bara berätta så att du får perspektiv på hur mesig du låter när du gnäller över ett avlopp. Det värsta som kunde hända var att du fick lite vatten i ögat. Buhu, buhu!

Anonym sa...

*S*...du har ju kameran att ta en kopplingsbild av rören med *tips*
Det brukar ju annars inte vara speciellt svårt att rensa, bara äckligt.
Varför verkar det vara en allmänuppfattning att män ska vara händiga?
Min man är så händig att han måste ha en burksanvisning för att använda en tejprulle :) (Han vet om att jag retar honom för det)
Lycka till med klegget!

Pysseliten sa...

Vorsicht!
Lebensgefärlich!
Von Kindern fernhalten!
Nich Essbar!

Mrs Li sa...

Det är så trevligt att se dig jobba på egen hand... så att säga.

Och har du prövat med DDT?