lördag 20 september 2008

Teskymning



– Du dricker ju mycket te. Här får du!

I min hand stacks en påse med te från Kobbs av sorten Röd Skymning. Jag tackade artigt men insåg att det nog inte skulle bli något som jag gärna drack. Röd Skymning är nämligen ett rött te (Rooibos) och jag är inte så glad i röda teer. Grönt te tycker jag ännu sämre om.

Jag tänkte att jag ändå skulle ge det en chans. Jag bryggde en stor kanna imorse. Röd skymning förresten; låter inte det som en titel på en Kalla Kriget-roman?

Så här känner jag nu:
Jag vill gärna åka till Sydafrika och se den storslagna naturen, kanske kolla in några kobror och mambor ute i bushen.
Jag njuter gärna av ett glas sydafrikansk vin. Även om man räknas som ett relativt nytt vinland så har det odlats vin där sedan 1600-talet.
Det sydafrikanska teet kan de emellertid få behålla helt för sig själva.

Betyg: En överstruken tepåse.

15 kommentarer:

Howdy Sailor sa...

Jag är också en inbiten tedrickare men köper bara i lösvikt. Går däremot emot strömmen av teälskare och gillar parfymerade julteer bäst, gärna dem med en tomte på påsen.

Min man gillar svart te men det funkar bara i reserv för mig. Nej, darjeling (first flush) på morgonen, något fruktigt på dan och jasmin på kvällen ska det vara.

Står det Kopps på påsen känns det instinktivt som att det är något man bjuder icke-teälskare på.

Ha en kul helg förresten! Själv ska jag genomlida Mamma Mia för femtioelfte gången. Vår lilla bio har fått tillbaka den som favorit i repris.

IA sa...

Hi Hi jag lider med dig att du överhuvudtaget behövde smaka på eländet!! Tvii... Det är nog ett år sedan jag fick en precis likadan påse.. Nej tack!

Ha det bra och håll en tumme för mig när det är tävling imorgon ;)
Många kramar Ia.

Översättarhelena sa...

Roibos måste vara till för folk som avskyr te, t.ex. mig. Jag tycker faktiskt det är helt ok.

Pysseliten sa...

Jag dricker gärna te! Länge drack jag helst grönt te, men nu har jag helt plötsligt börjat köpa (och dricka) lapsang suchong (stavas?) som är svart, rökigt och nästan smakar som rökt medwurst. Gott! Rött te dricker jag ibland på kvällen, med mjölk i, men just den sort du druckit av väljer jag helst inte förstås, det måste vara en som är syrkigt smaksatt för teet i sig är så umamit.

Pysseliten sa...

*syrligt*

Pseudonaja sa...

Pysseliten: umamit?

Pseudonaja sa...

Howdy Sailor: Lösvikt är det enda tänkbara. Enda gången då jag dricker påste är i campingsammanhang.
Har du en liten eldsjälgloria ovanför ditt huvud? Var Mamma Mia bra första gångerna?

Anonym sa...

Det är väl det där teet som Mma Ramotswe dricker hela tiden (i Damernas detektivbyrå alltså).

Pysseliten sa...

Ja, det är en smak! Sött, Surt, Salt, Beskt, Umamit... men nu när jag sökte hittade jag att det kanske även finns en sjätte smak, kalcium, men så smakar inte rött te!

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article400068.ece

Pseudonaja sa...

intressant. det låter ju nästan som om någon upptäckte ett nytt sinne eller en ny planet.
jag antar att "vad smakar umamit?" är en felformulerad fråga, så jag låter bli att ställa den...

Översättarhelena sa...

Ibland sägs det att umami är smaken av protein.

Howdy Sailor sa...

Ja du, när det handlar om att hålla bion levande är jag en sann eldsjäl. Gränsen gick vid SAW som jag inte "saw". Fy fan!

Mamma Mia! var ganska bra första gången, i alla fall enligt min kropp som liksom gungade igång. Igår var den mindre bra. Maken såg den en gång till idag och säger att hans hjärna håller på att tömmas.

Men värre var det förra sommaren, då han såg Pirates of the Caribbean 3 nio gånger på en vecka! Eftersom han kör projektorn får han inte göra något annat istället, ifall skärpan skulle rubbas eller filmen gå av (vilket den gjorde igår).

Howdy Sailor sa...

Jo, när jag läste medicin för kanske 15 år sedan lärde jag mig mycket om umami (japanska). Det definieras bäst som "välsmakande", inte protein vad jag vet. Hur smakar protein, förresten? Det är ju uppgyggt av 20 kombinationer av aminosyror, en del sura, en del basiska mm. Har aldrig tänkt på att det har en smak, men det är möjligt att man förknippar kött med den smaken.

Comvidare sa...

Jag är galen i Rooibos. Började dricka teet på grund av en rekommendation. Drycken skulle göra svårsövda, ammande barn, mer lättsövda. Efter fyra månader av vakna nätter var jag beredd att köpa alla kvacksalvartips i världen.

Problemet med Rooibos är dock att det smular så förfärligt. Och inget café i västvärlden har kommit på att det behövs ett tätt nät på silarna, vilket gör att man inte bara dricker den välsmakande brygden, utan även äter en buske.

Howdy Sailor sa...

Jag har också fått ett medicinskt tetips en gång: Drick kamomillte så sover du bättre. De skulle ha sagt "så somnar du bättre" och "så vaknar du bättre", för jäklar vad man blir kissnödig av det.