måndag 1 september 2008

Jag besöker konsultkontoret

Idag var det alltså måndag igen. Det var också en speciell dag, eftersom jag för första gången sedan sista veckan i mars 2006 inte har en arbetsplats att gå till. Min sits är ändå ganska mjuk, eftersom behåller en rekorderlig del av lönen, trots att jag saknar uppdrag.
På morgonen var jag inne på kontoret och presenterade mig för säljarna som raggar uppdrag. Det blev ett möte som var en sorts anställningsintervju: Vad har du gjort på Företaget? Vad skulle du vilja göra på ditt kommande uppdrag? Var bor du? Hur gammal är du?
Det hela avhandlades i en ganska god stämning. Jag försökte visa mig från min bästa sida: Var noga med att titta alla i ögonen. Bemödade mig att ge ett självsäkert och tryggt intryck. Drog ett par skämt.
Vi får se hur långt det räcker. I slutändan är det ju dessutom kunden som avgör vad som efterfrågas.
Mitt CV har i alla fall skickats ut till ett företag. Svar väntas senare i veckan.

Min chef och jag kallpratade lite innan mötet. Hon hade hittat en obskyr butik på Kungsgatan i förra veckan. ”De säljer sån där konstig mat. Levande larver och sånt. Jag tänkte direkt på dig. Du som håller på med ormar gillar väl sånt?”
Ja, och jag tycker också om att kroppsmåla mig, ritualslakta små lamm, blästra stenar på kyrkogården, blåsa eld ur munnen samt trycka upp schackpjäser i näsan (speciellt kungen).
Nej, jag sa inte det högt, men nästa gång så…

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du skulle verkligen bredda din cv om du säger det där nästa gång;)

Mrs Li sa...

Ha ha ha!

Du glömde;
värma surstömming i jobbmicron
Spå sommarvädret i getbajs
Ta med kackerlackor till kontorlandskapet
Och
Bjuda på haschkakor till trefikat.

Din chef är ju superförälskad i dig ;)

Howdy Sailor sa...

Blev själv egenförsörjare i våras och kämpar fortfarande med älskvärdheten. Så kom jag att tänka på den där gången jag skulle anställa en projektledare till mitt förra jobb.

Jag: Vilka är dina bästa respektive sämsta sidor?

Intervjuoffret: Mina bästa är att jag inte slåss mer än nödvändigt, mina sämsta är att jag springer till skogs och täljer när jag blir ledsen.

Han fick förstås jobbet och är fortfarande kvar där.

Pseudonaja sa...

PaljettenQ: Det lustiga är att hon har bett mig att fylla på mitt CV lite. Tydligen så var det mycket luft i det. Jag vet inte vad hon fick det ifrån...

Mrs Li: Jag tror att min chef är fundersam snarare än förälskad. Hon tittar på mig ungefär såsom en unge kollar på en insekt som han har i en glasburk.

Howdy Sailor: Jag hade också anställt honom bums. Han, du och jag borde kanske öppna en firma?