måndag 1 september 2008

Skåne och jag

Det slog mig i förra veckan just hur den södra delen av ett land ofta tillskrivs vissa egenskaper: Lustig dialekt, människor som tar det lilla lugna, god mat och politiska idéer med hemvist långt ut på högerkanten. Inte sällan är det ju ställen som man gärna reser till på semestern också.
Ovan passar in på Bayern, Amerikanska Södern och Skåne.

En lustig tanke är att det bara är några mil mellan Skåne och de introverta, hårt arbetande nordtyskarna. Bayern och Skåne borde ju ligga nära varandra istället.

Hur som helst så tillbringades helgen i Skåne. Jag gillar Skåne. Det är väldigt vackert i Skåne. De större städerna ger jag inte mycket för men kommer man ut en bit på landet så får man njuta av att mycket vackert landskap. Överallt tycker jag man ser ställen, som man skulle kunna tänka sig att bo på, och ingen annanstans i Sverige finns så fina bondgårdar.
Är man intresserad av grodor som jag så är ju Skåne rena eldoradot med alla de svenska arterna förutom gölgrodan (Uppland). Under ett par spännande nätter förra året så fann vi för oss lite längre norr ifrån exotiska arter som lökgroda, långbensgroda, lövgroda, klockgroda och grönfläckig padda. Jag glömmer aldrig den helgen.

Österlen är ju också grant. Stenshuvud Nationalpark åker till varje gång det gest tillfälle. Det grämer mig att vi inte hann in i något rökeri den här gången. Jag trösthandlade lite i Laxbutiken i Halland på väg hem.

Nu är det ny vecka med nya förutsättningar. Jag skriver mer senare.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen tillbaka!

Pseudonaja sa...

Tack Ullah! Borta bra men hemma bäst.

Pysseliten sa...

Sverige är ju bara bäst. Jag har inte varit i Skåne särskilt mycket med älskar Höga Kusten och fjällandskap. (Även om jag varit i allt för få Svenska fjäll)
Är ju östgöte så jag räds platta landskap litegrann, även om det börjar gå över med åldern...

Mattias sa...

Är du gammal fältbiolog eller nåt? Isåfall är vi sannolikt bekanta; det var min sekt i min ungdoms dagar. Samma ungdom som din; född -68; ja, jag räknade ut din ålder med ledning av farmorstexten.

Pseudonaja sa...

Nej, jag har aldrig varit aktiv i Fältbiologerna. Dock har jag hörts och synts i ett par decennier i landets äldsta reptilförening.