onsdag 10 september 2008

Jag - en smutsig man

Nu sträcker jag ut en hand till er. Det är en smutsig hand. Jag behöver vägledning från er.

Idag har jag varit ute och plockat svamp. Det var en mycket lyckad utflykt, tackar som frågar, men mina händer är groteskt smutsiga.
"Men tvätta dig då, du stilige lortgris!" kan jag höra er sucka framför era datorer.
Jösses, vad jag har tvättat mig! Likväl är jag nästan svart om fingertopparna. Alla som har plockat svamp vet att man blir smutsig som bara den. Jag tror att speciellt vissa soppar missfärgar händerna.

Det är här som ni kommer in. Jag har ett svagt minne om att det ska finnas någon huskur för att få svampsmutsiga händer rena. Är det någon av er som känner till den? Kanske har ni någon äldre släkting att fråga? Slå en signal, vet jag! (Även om Farmor Hilda inte har en aning om hur man tvättar bort svampfläckar så blir hon glad när ni ringer.)

Det vore bra om jag kunde bli ren tills imorgon, då jag ska åka på några ärenden. Jag vill ju inte se ut som om jag varit ute i trädgården och grävt som en hund i någon rabatt. Eller vill jag det? Ehm, nej!

Om jag åker till stan imorgon med rena händer så lovar jag:
1. Lite trevliga bilder här i bloggen från svampskogen imorgon
2. Ett inlägg om hur mycket jag skäms för en sak
3. En film på fredag

Hjälp mig tvätta min smutsiga byk hand!

4 kommentarer:

Howdy Sailor sa...

En möbelpolishflaska som min man tog med på planet (ja, jag vet ...) sprängdes av trycket och rann ut i hela väskan. Maken fick öppna väskan när han mellanlandade i London och då blev hela han kladdig. Så han sprang efter en lokalvårdare som hade en sån där vagn full med grejer. "Bring it all on", sa maken och så blandade lokalvårdaren ALLT han hade. Det frätte och fräste men maken blev ren i tid för nästa flight.

Alltså: blanda allt (eller ta lut, det funkar alltid)!

IA sa...

Ja Jag tror ju inte att du har hand desinfektion hemma.. (hehe en vård arbetandes bästa hjälp!) Hör ett svagt minne av att citron saft ska vara bra till det mesta.. Men lovar inget =)

Comvidare sa...

Biltema har någon burk med ett smetigt innehåll och med små korn i. Känns som peeling och doftar citron. Bror använder den alltid när han meckat med bilen. En svart bror blir vit på ett ögonblick. Det som tar olja, tar nog även svamp tänker jag.

Biltemas handtvätt - ett måste i var mans hem!

(Bara för det så hittade jag inte skiten på deras hemsida. Förmodligen var produkten livsfarlig. Inte så konstigt att den var så effektiv då...)

Anonym sa...

Dela en vanlig citron. Gnugga med citronen där Du är smutsig och låt saften sitta en stund. Så blir Du säkert ren. Huskur från min gamla mamma. Tar även bort lukt av lök på händer. Vanlig såpa är också bra att använda. Mycket bättre än tvål. Är man mycket smutsig så kan blanda såpan med vanligt hushållssalt till en smet och peela bort skiten med detta.