tisdag 16 september 2008

Tjuvar ska ha sitt

För första gången sedan jag slutade på Företaget för två veckor sedan öppnade jag min jobbväska igår. Ut rasade ett stort antal pennor, pennstift, en sax, en linjal och groteskt många postit-block. Hur i hela friden hade de hamnat där?

Tänk nu om jag en dag står framför Pärleporten och följande konversation utspelar sig:

Sankte Per: Nu ska vi se, Pseudonaja… Hmmmm, hmmmm. Jag ser att du varit en god människa. I kritiska stunder har du ställt upp för människor i nöd; både såna som du känt men även främlingar. Du har glatt din omgivning med det du skrivit och genom din musik. Du har varit troende sedan barnsben. Givetvis har vi en plats åt dig i himmelriket!

Jag: Perfa! Öppna så jag kan komma in och lägga mig på ett moln och dricka öl!

Sankte Per: Men vänta lite… Vad är det som jag ser här? När du sensommaren 2008 lämnade Företaget så proppade du din nästan tomma laptopväska full med kontorsmaterial. Du pressade ner så många saker att väskans dragkedja gav upp.

Jag: Mmmm, jag fick hålla väskan i famnen på väg ut till bilen för att inte alla grejor skulle trilla ut. (Och här rodnar jag klädsamt.)

Sankte Per: Men inser du vad du gjorde? Du STAL! Företaget låg ju dessutom pyrt till ändå. Var du tvungen att försämra deras ekonomi ytterligare?

Jag: Jag såg det nog som en tradition det här med att stjäla kontorsmaterial. Jag håller på traditionerna.

Sankte Per: Jag också! En av mina traditioner är att skicka tjuvar åt helvete. Burn, you bastard!


Ja, så mycket kan ett par extrapennor kosta en…

Är förresten inte Pärleporten ett väldigt löjligt ord? Mig ger det helt andra associationer är himlen. Jag tycker att Pärleporten snarare låter som en dörr, vilken Liberace gömmer sig bakom.
I så fall är det nog bäst att börja stjäla kontorsmaterial redan första dagen på min nästa arbetsplats!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Helt rätt. PostITs är ju dyrt!

Knepet är väl att plocka hem såntdär i omgångar. Lite varje dag eller vecka. ;-)

Anonym sa...

Det blir (är) nog väldigt trångt på det där stället du hamnar på.

Pseudonaja sa...

ja, Chief och Ullah, ska ni med?

Anonym sa...

Sure! (Är särskilt svag för gröna tuschpennor.)

Howdy Sailor sa...

På mitt jobb finns en sån där kontorspolis som kollar att ingen har något med sig hem. Därför brukar jag provocera hennes rättsinstinkt kontra mormorskap. När Femåringen skulle göra en prinsesskrona att ta med till skolan sa jag till kontorspolisen att det går ju inte för vi har inget limstift. Då bet hon ihop och mumlade sedan: "Ta du ett stift i förrådet. Klart lillan ska ha en prinsesskrona". Men det satt långt inne.

Anonym sa...

Man kan inte neka någon en prinsesskrona.

Comvidare sa...

Eftersom jag nyss läst ett blogginlägg från Howdy Sailor om dildos och anusstimulerare så får jag helt andra associationer till ordet "pärleporten"....

Howdy Sailor sa...

Haha, och det var DU som sa det. Det lär finnas en bögrulle som heter "The ring" eller "The hole".

Och oskyldiga Pseudo får snällt se på när hans blogg besudlas av såväl runda som fyrkantiga ord.

Anonym sa...

Faaan, vad präktig jag är...*muttrar*...jag glömde stjäla när jag slutade mitt förra jobb!
Undrar om jag kan bjuda över mig själv på kaffe och göra en rajd när de inte ser på...*S*
Jag vill ju också förlja traditioner ;)

Den där Liberace-figurinen...ser inte den lite ekivok ut? *rodnar upp till hårfästet*

Howdy Sailor sa...

Figurin? Jag trodde det var han! Med Liberace är det inte lätt att veta. Han såg ju ut som en vaxdocka själv, en glittrande sådan.

Pseudonaja sa...

Howdy Sailor: Givetvis måste man ibland stjäla för barnens skull...

PaljettenQ: Jag trodde faktiskt att den var äkta men nu när jag tittar så ser jag att det nog är en konstgjord Liberace.
Gjordes det actionfigurer av Liberace? Om det gjordes det så kan vi nog gissa vilken sorts action det handlade om...

På tal om det, nu ska jag vidare till Howdy Sailors blogg och läsa om dildos och anusstimulerare.

Anonym sa...

Jag har en örnblick för sånt vet ni...*blink* :)

Pseudonaja sa...

För figuriner eller dildosar?

Jag var bara tvungen! :-)