lördag 6 september 2008

IQ - It all stops here

Det ösregnar här. Bor ni längre österut i landet, dvs längre österut än på Västkusten, vilket skulle innefatta en ganska stor del av Sveriges befolkning, så vet ni vad ni har att vänta.

Själv passar jag på att njuta lite av väldigt bra musik. Redan tidigt i våras skrev jag om den här, men först nu har det blivit dags att outa den.

Det är en fantastisk låt! Jag får tårar i ögonen, jag får gåshud och jag vill ställa mig upp och sträcka händerna i vädret, när de tar det sista, varma D-ackordet.


It all stops here

I can feel the movement
Growing all around me everywhere
I can hear the language of the revolution every day

If you pledge to join me
We can fight for reason everywhere
All the things we wished for
Are ours for the asking anyway

Many years ago we lived here
All too soon our hopes were drowned
Now as if I never knew you
Life goes on in different towns
And I can walk round you, past you, through you
Because you're only ghosts now
Yes, I can walk round you, past you, through you
Because you're only ghosts now

Somehow in this silent city
A little of us still remains
Mingled with the distant laughter
Fused with dust in future rains
And I can walk round you, past you, through you
Because you're only ghosts now
Yes, I can walk round you, past you, through you
Because you're only ghosts now


7 kommentarer:

Howdy Sailor sa...

Ja, det är en skön låt men den talar inte till mig. Sånt där är så individuellt.

"Texten är väldigt speciell också. Den sista versen läser jag in mycket av mitt eget liv i", sa du i våras. Det tycker jag är lite kusligt.

Jag har några såna där låtar också, som bara får mig att rysa. Jackie Du Pré spelade såna. Kent kan ibland, t ex med "Mannen i den vita hatten". Neil Youngs "After the gold rush" är ett annat exempel.

Nu vill jag vita vilken din "skämslåt" är, alltså vilken låt du tycker det är pinsamt att du tycker är asbra.

(Min är Stayin' Alive med BeeGees.)

Howdy Sailor sa...

"Nu vill jag VETA ..." ska det försås vara. Jag har så svårt för de där långa orden.

Pysseliten sa...

Det skulle jag också gärna vilja veta! (Samma sak som howdy sailor altså.)
Jag väntar fortfarande på regnet...
:)
...men det är gråare än grått, så det är säkert i faggorna.

Pseudonaja sa...

Min skämslåt skulle nog vara något med Bee Gees också faktiskt. Dom har fantasiska röster och snyggt arrangerad sång, men det är så smörigt att man ibland ryser av fel användning.
Låt mig fundera lite. Jag ska se om jag kan blogga ihop något i veckan som kommer.

John Eje Thelin sa...

Jag har en speciell relation till den här låten (som går ALLDELES för långsamt i den här versionen) från när jag första gången hörde den, vilket var live i Cardiff när jag och en kompis jagade IQ runt England i nån vecka på Wake-turnén och sen till slut fick bo hemma hos Mike och Martin en natt.

Har du förresten hört att Martin Orford ska lämna musicerandet helt?

Pseudonaja sa...

Hej John,
Respekt! Du dissade ju neoprog ganska friskt på Yes-listan en gång i tiden, så detta kom som en överraskning. :-)

Jag tycker att It all stops here
går "lagom" fort här. Jag har å andra sidan inte hört hur dom spelade den på 80-talet.
Originalet låter dock väldigt cheesy i jämförelse. Man kanske får skylla på dålig inspelningsteknik och trist produktion?

Ja, jag har hört detta om Orford. Han har visst gjort någon spelning som support till Pendragon, men sedan så blir det tydligen inget mer. Innebär det att han lägger ner skivbolaget också?

John Eje Thelin sa...

Nä, neoprog har jag aldrig dissat - det är en 80-talsgenre med många bra band. Som IQ, som är ett av mina absoluta favoritband (och inte bara för att jag är buksvåger med Orford). Jag gillar också tidiga Pallas och Pendragon skarpt.

Det är den moderna "symfoniska" proggen jag vänder mig mot; den som i grunden bygger på nån sorts västkustrock (eller i vissa fall Metal) och som har gått ifrån det experimenterande med tonalitet och harmonier som borde vara ett måste för att överhuvudtaget få kallas för Prog.

Och Orford ska lämna över GEP till någon annan, tydligen. Synd att han är så förbannat bitter att han inte kan se alla möjligheter som internet skapar, utan istället bara ser begränsingarna och problemen. Men han har alltid varit lite knepig och Asperger's-artad i sin världsbild.