onsdag 3 september 2008

Swahnsång

När någon känd person har dött så måste ju skymningspressen ingående rapportera om detta. Finns det någon sjukdom med i bilden måste ju detta avhandlas i detalj.
Hur gick det till när personen dog? Helst ska man ju också intervjua någon som var med vid dödstillfället. Ett återkommande citat från nära vän eller anhörig brukar vara "Han dog inte ensam." Det får mig alltid att tänka: "Oj, var det fler som dog samtidigt?"

För några dagar sedan dog Lennart Swahn. Jösses, så många historier det gick om den mannen! (Jösses är förresten ett roligt ord. Det sorterar in under milda kraftuttryck. Det innebär att du kan säga det i de flesta sammanhang och komma undan med det. Dock kanske jag skulle låta bli att säga det om jag producerade ett gäng gangsterrappare från förorten. "Jösses så bra ni rappar på det här spåret, killar" skulle nog inte falla i god jord. Däremot skulle man kunna säga "Jösses en sån älg du klippte med din SUV, men borde du inte ha använt geväret?" till kungen. Skulle du befinna dig i ett engelsktalande land och känna en stark önskan att säga jösses så är crikey en bra översättning.)

Hur som så gillade jag verkligen Lennart. Bäst var han i På Minuten. Nuvarande programledare och tävlande är visst inte alls så dumma, men de står sig slätt i jämförelse med Margaretha Krook, Catrin Westerlund, Moltas Eriksson (bäst), Stig Järrel och en strålande Lennart Swahn som programledare.

Man kan tänka sig att det blev fullt upp på kvällstidningarnas nöjesredaktionener, när det meddelades att Lennart hade dött. Det är ju alltid så att det ska ringas runt till kollegor och vänner, det ska ordnas med bildspel och krönikor.
Extra bra tycker jag att Aftonbladet lyckades med rubriken och länken till artikeln.


Givetvis misstänker ingen att en kille som sitter och kollar på havet är sjuk.

- Du, jag hörde att Lennart skulle vara sjuk.
- Nej, det är bara skitsnack! Du ser väl hur han sitter och tittar på havet?


Smart av Lennart där!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte om jag hörde för mycket På minuten när jag var liten, men den nuvarande upplagan står jag inte ut med. De är jätteduktiga, men jag måste stänga av.

Howdy Sailor sa...

När jag såg att han dött tänkte jag att "han var ju bara runt 50", men så kom jag på att han varit det i sisådär 50 år. Det går inte ihop. Mitt Lennartminne är förstås som John Blund: "Titta! Kom å titta när klockan slagit sju, nu lovar vi att sova så sött ..."

MissMythos sa...

Vet dessvärre inget alls om herr Swahn (jag är uppväxt i finland och betalar inte tv-licens) men däremot har jag rotat runt på din blogg idag. Haft hur kul som helst...
Dina tankar blir helt klart mina favoriter! :-)

Pseudonaja sa...

Ullah: Det nya På minuten får stå på om radion råkar vara på när det kommer, men det är inget som jag sätter på radion för att få höra.

howdy sailor: Ja, i eftermälet så sägs bl.a. att han såg likadan ut i alla år. Samma frisyr...
Jag minns John Blund också. Festlig röst han fick till där, Lennart.

MissMythos: Välkommen ombord! Du hittar flytvästar i facket ovanpå ditt säte. I stolsfickan finns en påse. Använd den vid behov.

Comvidare sa...

Fy på dig pseudonaja! Lura mig att skratta när jag läser dödsrunor.