måndag 15 september 2008

666 - the number of the Beast

I fredags eftermiddag var mina döttrar inbjudna till en lekträff hemma hos ett syskonpar. Det känns roligt att de börjar hitta små kamrater i området.
Pappan i familjen visade sig vara präst och kollega med grannen.

Barnen lekte snällt i ett par timmar och jag fikade med föräldrarna.
Innan vi skulle åka var vi iväg nästgårds och tittade på en kalv som hade fötts föregående natt. Den var väldigt söt. Det är roligt att bo på landet!

Alldeles när jag skulle lasta in ungarna i bilen och köra hem, så föll min blick på prästens bil och dess registreringsskylt. Efter den treställiga bokstavskombinationen kom siffrorna 666…
Vad är oddsen för det? Jag undrar vad han tänkte på, när han fick se nummerskylten.
Det hade ju varit taktfullt av mig att glatt vinka adjö och åka därifrån. Taktfull? Moi?

Jag: Du har ju vilddjurets tecken på din bil! (Sagt med Max von Sydow-mullrande stämma)
Prästen: Ja… fast jag tror ju att ondskan är mer verklig än ett nummer.
Jag: Ja, det har du nog rätt i.

Jag kunde ha lämnat det där, men var bara tvungen att tjafsa vidare lite till:

Jag: Har inte dina kollegor retats med dig för din registreringsskylt?
Prästen: Gissa…

3 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Det verkar ju som en hyvens prälle med rätt hygglig självdistans!

Howdy Sailor sa...

När jag jobbade på ABF hade min chef ABF på registreringsskylten. Men vad är väl det jämfört med 666 på prästens bil.

Min man har HOT på bilen. Först läste jag det som att han är het men nu inser jag att han snarare utgör ett hot på vägarna. Han är sanslöst disträ.

Det må vara en skröna men hade inte Gyllenhammar BMW på skyltarna?

Cecilia N sa...

Häromdan såg jag en notis i tidningen att ett par föräldrar blivit upprörda över att skattemyndigheten inte ville låta deras dotter byta personnummer: hon hade 666 i "slutsiffrorna".

Men åsikter om vad folk ger sina barn för namn har de ...