fredag 16 maj 2008

Hej, vi är era nya grannar!

Ikväll är vi bjudna in till grannen. Det är ett trevligt initiativ som jag uppskattar mycket. Vi ska enligt förhandsinformationen äta tacos. Tydligen är hela familjen musikaliska och spelar flera instrument, så där har vi en gemensam beröringspunkt.

Nu är vår granne präst, vilket ju väcker en del tankar. Han är bara ett par år äldre än jag så man får väl ändå anta att han inte är en Guds man av den gamla skolan. Ni vet, en sån som i sin svavelosande predikan varje söndag hotar med helvetet i varannan mening.
Fast jag undrar hur modern han är. Kommer det serveras öl till maten?
Jag måste också erkänna att det känns lite nervöst. Man vill ju inte svära i hans närvaro. Åtminstone inte utan att ha hört honom svära först, men det är väl knappast troligt att det sker.
Jag har suttit här och filat en stund på en lista över saker som är olämpliga att göra under besöket i prästgården.
  • Svära eller komma med grova skämt
  • Uttrycka sig nedsättande om kyrkan
  • Hastigt rista in ett pentagram på dörrposten innan man ringer på.
  • Låna en gitarr och spela Sabbath, bloody sabbath
  • Försöka leda in samtalet på präster och sexuella övergrepp
  • Släcka ner och föreslå en seans
  • Lära deras barn fula ord

1 kommentar:

Anonym sa...

Hm... en präst jag känner... som dessutom har en bror - som införde detta med att säga du i landet, bort med niandet ;)
Ja, om man säger så... vi har stått och skjutit luftpistol genom huset för att träffa tavlan i andra änden, hehehe... Nä, det var inte prästgården... inte herrgården heller som de har... utan andra huset, hihihi... Bör jag säga att de har så de klarar sig? ;) Men, det är inte så att man MÅSTE sköta sig SÅ mycket för att det ÄR en präst, nopp... öl och vin går bra till mat - behöver ju inte dricka sig full... och hur många präster tror du inte i hemlighet är glada i att ta till en flaska? ;) Nattvardsvinet kan leda till... ja, du vet... ;)
Hm, istället för att svära... Banan, bananmos, arton ton med bananer osv... Allt sådant kan fungera om så är... och de brukar INTE kräva av andra att INTE svära... det är nog man själv som lider mest av den tanken, hihihi...
Må så grankott...