tisdag 13 maj 2008

10 frågor om böcker

1. Vilken bok läste du senast?
The Great War for Civilisation av Robert Fisk

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Har inte bestämt det ännu.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Manliga.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Jag tänker i delar.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Recensioner kan ha betydelse ibland. Får en del tips via P1 och dagstidningar. Sedan finns det vissa författare som jag bevakar också. Självklart hänger jag också med i vad som ges ut inom mina intresseområden.

6. När blir en bok för lång?
När jag inte får in den genom ytterdörren.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Jag strävar efter att läsa på det språket som boken skrevs på. En översättning blir alltid en tolkning av vad författaren försöker förmedla.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Jag brukar inte vara den missionerande typen när det gäller böcker. Skulle någon fråga mig så skulle jag just nu rekommendera just The Great War for Civilisation av Robert Fisk. Den ger många svar på varför det ser ut som det gör i Mellanösten. Den är jobbig att läsa; all död och allt lidande är svårt att ta in ihop med den arrogans som Väst visat upp genom decennier i den regionen. Det är emellertid en angelägen bok som ger en bakgrund och förklarar mycket. Läs!

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Ja. Jag ger upp när jag inte längre gläds åt att plocka upp den och läsa mer.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Det finns en del facklitteratur om ormar, Australien och Söderhavet. Givetvis har jag en del böcker om programmering men de finns ju där för att de var studielitteratur och för att jag behöver dem i jobbet ibland.
Annars är det en del pocketböcker med skönlitteratur.
Har inte någon tyngre skönlitteratur direkt. Har mestadels lånat sånt på biblioteket.

Inga kommentarer: