torsdag 29 maj 2008

Nya ord på gång

Igår morse, när jag satt och tittade på min hund, som åkte runt på baken på hallmattan i en åtta, så slog det mig att vi har väldigt få ord i svenskan. I alla fall är det så om man jämför med t.ex. engelskan. "Det borde man göra något åt", mumlade jag bistert för mig själv.
Lustigt nog fick jag för en stund sedan ett mail från Svenska Akademin. Där tycks man ha kommit fram till samma sak:

Bäste hr Pseudonaja,

Under en enklare champagnelunch häromdagen resonerade vi oss fram till att bristen på ord i svenska språket nu börjar bli alarmerande stor. Vissa ord har använts med en oroväckande hög frekvens, vilket har resulterat i att de nu nästan är helt utslitna. Vi ser också med oro på det faktum att engelskan har betydligt fler ord än svenskan.
(Ni ser, jag hade rätt! Pseudos anm.)
Med anledning av ovanstående anser vi nu att det svenska språkets kornbodar måste fyllas på. Då Du är redaktör för rikets bästa blogg har vi beslutat att ge Dig uppdraget att konstruera ett antal nya ord.
Du har vår tillåtelse att med hjälp av redan existerande ord bygga ihop nya ord. Vi skulle gärna också se några förslag på några helt nya ord.
Vi emotser Dina förslag inom en vecka. I den händelse att inga förslag kommit in före torsdag den 5 juni träder Svenska Akademins vitesförfarande i kraft. I Ditt fall kommer det bestå i att 20 estradpoeter, i huvudsak unga, svartklädda män med kajal runt ögonen, kommer att framföra skitnödig tonårspoesi med gråten i halsen i din trädgård till dess att du åtlyder vår uppmaning.

Rappa på nu!

Jackass Horace och gänget


Det var hårda bandage. Det är väl lika så gott att jag börjar knåpa ihop en lista. Titta in här senare idag så får ni se vad jag har kommit upp med.

Igår eftermiddag när jag kom hem så hade någon målat en brun åtta på hallmattan. Vad är det för jäkla sätt? Antagligen är det någon av döttrarna som har slagit till.

Inga kommentarer: