torsdag 29 maj 2008

Jag skapar nya ord

Jag hörsammade Svenska Akademins uppmaning att konstruera några nya ord för svenska språket.

Först byggde jag ihop några ord av redan existerande ord:

Senapspersienn
Brudgumsmetafor
Tysketöskonditori
Bastupolitik
Badstrandshäpen

Charkuterislagsmål
Vikingabrödstrubbel
Hemafroditkonstapel
Isterbandsgrammofon
Tjocktarmsmagister
Dragspelskoloni
Diakonifestival
Drakbåtsupphetsning
Stroboskopsrektoskopi

Nazistekorre
Blåsljudsbiografi
Hockeysnuskatedral
Upplysningsbowling
Ångvältsdifteri
Diskrimineringsclown
Pepparkaksångest
Baddräktsanalog
Älgvarningsbageri
Brevvänshologram

Benmärgsstjärt
Visthuspenetrering
Bladlushambo
Epistelfistel
Diktafonböter
Ornitologritual
Adventistblåsrör
Dvärgbingo
Pistagevolt
Bakfyllekennel

Jag gissar att de flesta ordens betydelse är glasklara.
För säkerhets skull vill jag förklara att nazistekorre är ett litet däggdjur med sina politiska sympatier långt ute på högerkanten.

Notera också att endast de ord som står med kursiv stil ogillades av Words rättstavningspolis.
Vill du utbilda dig till tjocktarmsmagister så är det alltså i alla fall okej för Microsoft.


I klassen helt nya ord blir mina bidrag som följer:

Krakbesliv – En grävling med problem i luftvägarna
Ursnevt – Oro inför en amatörteaterföreställning
Ubermanokip – Fusk i krocket
Hemräfstanes – Vård av barn dagen innan en storhelg
Hadermank – En skelögd häst
Skalnuck – En bisexuell man från Hudiksvall
Langverstiom – Den fysiska regel som får tappade kaviarsmörgåsar att landa med ovansidan ner.

Vi får se om De aderton låter sig nöjas med detta. I annat fall får jag väl anledning att återkomma med mer.

2 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Jag vet att jag är nästan ett år försenad med denna kommentar, men jag måste bara säga att jag redan vid senapspersienn frustade te ut genom näsan och sprayade hela skärmen prickig.

Pseudonaja sa...

Senkomna kommentarer är också välkomna och speciellt om de innehåller lovord. :-)