torsdag 22 maj 2008

Klant

När jag för ett par år sedan berättade i lunchrummet att jag skulle på Sweden Rock Festival så kontrade en arbetskamrat omedelbart med: "En gång såg jag Kent på Lollipopfestivalen".
Skämtade killen? Nej, han såg stolt ut. Jag kom inte på något dräpande att säga utan lät det falla. Kanske insåg jag också att han levde på en annan planet i ett annat universum.
"Ditt huvud på en påle", var orden som for genom mitt huvud.

---------------------------

Vad många inte vet är Kents förste sångare hette Gideon C. Fornborg.
Han brukade hänga i Kents replokal i mitten av 80-talet, långt innan bandet skulle komma att åtnjuta ära och berömmelse. Vid ett tillfälle föreslog någon på skoj att Fornborg skulle gästsjunga på en demo, som bandet hade tänkt skicka in till Warner Music. Resultatet blev så bra att han fick jobbet som sångare.

Med tiden uppstod dock allt större slitningar mellan honom och resten av bandet. Fornborg envisades med att ha med en egen sminkös på klubbspelningarna i Eskilstuna, vilket ansågs som "lyxfasoner" av bandkompisarna.
Situationen blev ohållbar, när Fornborg steg upp på scen på Kents första spelning i Stockholm endast iförd ett gigantiskt penisfodral från Nya Guinea. Det blev avsked på grått papper dagen därpå. Jocke Berg, som då arbetade på ett hönseri utanför E-tuna, tog plats bakom mikrofonen.
Idag är Gideon C. Fornborg VD för ett mellansvenskt företag i mediebranschen.

Inga kommentarer: