måndag 15 september 2008

Fadersarvet

Den hade stått där uppe på en piedestal hemma hos farmor och farfar så länge som jag kunde minnas. Nu stod pappa plötsligt och höll den i famnen.
Scenen var pappas 50-årsdag och jubilaren själv hade just öppnat ett paket från sina föräldrar, dvs min farmor och farfar.

I paketet låg den där pokalen från piedestalen. Det såg groteskt stor ut nu när den inte längre hade en pelare under sig.
Min första tanke var: "Var ska han ställa den för att den ska göra minst skada?"
Till och med jag med mitt begränsade intresse för heminredning insåg att det skulle bli svårt att placera den i min pappas modernt möblerade hem. Hemma hos farmor och farfar, där det var en mer gammaldags, på gränsen till prålig, stil smälte den in alldeles utmärkt.

Nu tog farfar till orda:
– Den här pokalen ska gå från far hans förstfödda barn på dennes 50-årsdag.

Pappa försökte krampaktigt uttrycka en tacksamhet som han inte kände. Sedan sa någon skål och så sjöng vi Ja må han leva.

När farmor och farfar hade åkt hem, undrade pappa om vi inte kunde låta schabraket gå ner till nästa generation genast.
– In your dreams! log jag elakt.

Sedan dess står pokalen och skäms i ett hörn i pappas arbetsrum. Varje gång jag tittar in där hör jag den viska: "Snart är det du och jag, baby!"

Inspirerat av Mrs Lis inlägg.

3 kommentarer:

Howdy Sailor sa...

Du fattar väl att du måste fota eländet och visa oss?

IA sa...

Ha Ha ja tack ett kort hade varit på sin plats! *viker mig av skratt* Himmel, jag hade ställt den i källaren.. (traditions brytare!)

Anonym sa...

...alltså det där är en klassisk plåga, en epedemi. Alla föräldrar har väl en massa saker de vill straffa sina barn med...utan att det själva inser det.
Min mamma säger ibland: - Du och din bror får väl slåss om huset och innehållet när pappa och jag trillar av pinn.
Jag tänker; - Eller hur...
Jag tror att jag och min bror kommer att slåss över att slippa fylla en sopcontainer med grejer till Myrorna. *S*

Den där pokalen, är den av ädelmetall? Du vet väl att den kan lösas in? *tipsi*

(jag kräver också ett foto) ;)