söndag 14 september 2008

Owner of a lonely heart...

... var inledande spåret på Yes come-back 1983. Bandet hade legat nere i ett par år. En konstellation med Yes-gamlingarna Chris Squire, Alan White och Tony Kaye hade tillsammans med nytilllskottet Trevor Rabin på gitarr och sång börjat spela tillsammans. De kallade sig Cinema och hade skivkontrakt med Atlantic.
Skivan, kallad 90125, låg mer eller mindre klar. Rabin och Squire stod för sången, men skivbolaget ansåg att det behövdes en riktigt bra leadsångare. Kunde Jon Anderson, den gamle Yes-sångaren övertalas att lägga på sång? Det kunde han.
Då fyra av fem bandmedlemmar hade förflutet i Yes så ansågs det löjligt att kalla sig något annat än just Yes, och därför kom 90125 att bli en Yes-skiva.
Trevor Horn producerade och han kom att få mycket av berömmet för den moderna ljudbilden. Det lät som Yes men ett modernt Yes.

Owner of a lonely Heart skrevs till stor del av Trevor Rabin. Jag har hört demon och den låter mycket annorlunda jämfört med slutresultatet. Horn samt resten av bandet hjälpte till att yesifiera den till det som hamnade på skivan.
Det blev en monsterhit och det är som sådan jag minns den; totalt sönderspelad på radio 83-84. När jag själv började lyssna på Yes några år senare kunde jag uppskatta den bättre.

Owner of a lonely Heart och 90125 är en bra introduktion till Yes, men de riktiga godbitarna hittas på skivorna som kom på 70-talet. Å andra sidan så är Big Generator (1987) och Talk (1994) väldigt bra också.

Här är förresten en live-upptagning från 1991 med sammanlagt åtta Yes-medlemmar på scen. Rick Wakeman, gruppens mest kände keyboardist, får göra ett solo på slutet. Lägg märke till att han hängt någon sorts damsjal över axlarna dagen till ära.



Nu till tävlingen:

Lotten tog hem segern och skall inom en inte allt för avlägsen framtid få en CD med lite blandade gotter skickad hem till sig. Gissa vilken som blir första låt?
Egentligen var det synd att hon svarade rätt för jag hade velat se henne äta upp sin blogg hur nu det hade gått till.

Tack också till er andra som skrev kommentarer och fyllde på med minnen.

Några kommentarer från mig

Miss Mythons: Den hemske gitarristen hotar med att komma hem till dig och spela sig igenom Sibelius alla verk – på kazoo!

Howdy Sailor: Jag tycker absolut att du ska filma ett trumsolo och lägga ut på bloggen.
Det är två råttsnokar i petboxen ovanpå terrariet med grenarna i. Det senare står tomt i väntan på reparation. Det är inte rymningssäkert just nu och då är det obra att ha ormar i.


Ja, Smoke on the Water hade nog varit aningens för lätt, men å andra sidan tyckte ni att detta var lätt också. Vad gör jag åt det?
Jo, på torsdag den 18 september kl 9.00 kommer nästa tävling och då blir det svårare. (Tror jag.)

5 kommentarer:

MissMythos sa...

Antar att jag skulle få byta namn efter det tilltaget till
Miss (mår) Python

:-D

Översättarhelena sa...

Hej hopp, skulle du inte kunna ändra inställningarna för RSS-flöden för din blogg så att man ser mer än bara rubriken i sin RSS-läsare?

Pseudonaja sa...

missmythos:
Me likes pythons!


ö-helena:
Ja, jag vet inte exakt hur man gör det men jag ska titta på det.

Översättarhelena sa...

Det var gulligt av dig! Man gör det under Site Feed på fliken Settings i Blogger.

Lotten Bergman sa...

Lysande, nu ser man tuttifrutti i RSS:en!

(Jag är nästan gladare över det än min vinst, det var väl konstigt?)