måndag 4 februari 2008

En grävande IT-konsult

Dom kommer från rörläggeriet. Det är äntligen dags att koppla in bergvärmen. Dom var här redan veckan innan jul och borrade men sedan har det dragit ut på tiden.
Två käcka killar säger ett hurtigt gomorron, när jag öppnar dörren. Vi går ner i källaren och dom kommer med positiva kommentarer om hur lätt arbetet kommer att gå, eftersom källaren ser ut som den gör och något om att elen ligger nära stället där dom ska ställa pumpen.
Sedan tar allt en jobbig vändning när jag öppnar dörren ut i trädgården där borrhålet är.

Har du inte grävt?”
Jag ser förmodligen ut som ett fån. ”Grävt?”
Ja, rören kan ju inte ligga direkt på gräsmattan. Det står i dina papper.”
Jag motstår impulsen att säga ”papper?”, och mumlar något om att jag måste ha missat det.
Ja, ja har du en spade hemma så är det bara att hugga i. Vi ska ändå fixa lite inomhus först, och sedan ska vi ner och hämta pumpen som kommer under förmiddagen. En halvmeter djupt ska det vara.”
Visst, det fixar jag” säger jag hurtigt.

Nu sitter jag här och drar på det. Tar en extra kopp te. Har ringt till jobbet och sagt att jag kommer in någon gång efter lunch.
Marken är nog hyggligt lättgrävd. Det är ingen tjäle i jorden. Tack gode Gud för den milda vintern! (Trodde aldrig att jag skulle säga det.)

Hmmm, ingen idé att dra på det längre. Jag kommer med en rapport senare idag.

Inga kommentarer: