fredag 1 februari 2008

Musik på riktigt

Jag vill att det ska vara på riktigt. Vad då på riktigt? Ja, det mesta, men inte minst musik. När jag märker att det är "på riktigt" så kan jag bli helt salig.



Jag hittade detta klippet på Toccata & Fugue i d moll av Bach. Det är inspelat i Town Hall i Sydney och jäklar vad bra det är. Detta är ett otroligt stycke som naturligtvis ska framföras på kyrkorgel; instrumentens drottning. Det är egentligen gåshud rätt igenom för mig här men när han går inför landning 9:20 så är det så fantastiskt så att jag knappt kan sitta kvar vid datorn.

Ett Town Hall/Sydney-minne
Vi var ett gäng utspridda över Sydney. Efter skolan åkte vi ner till Bondi Beach och badade, gick på puben eller tog en fika.
Var det fredag så åkte man hem först, åt lite och tog tåget in till stan igen. Sydney Town Hall var där som vi möttes för att sedan ge oss ut på äventyr. En gång mötte jag en fd klasskompis på trappan utanför. Jag visste att hon var i Australien men hade ingen aning om att hon var i Sydney; en stad med fyra miljoner invånare. Världen är liten!
Något som var helt nytt var att man i Australien kunde köpa vin på låda. 1988 hade inget sånt synts till i Sverige. En kväll hade vi med oss ett par sådana och satt i en park nere under Harbour Bridge och drack, pratade och skrattade. Vinet tog ganska bra och vi somnade. Jag minns att jag vaknade av att jag frös och att jag skakade liv i dom andra. Vi tog oss till Circular Quay och tog våra respektive tåg hem.
Jag hade hela livet framför mig…

Inga kommentarer: