lördag 23 februari 2008

Musik på riktigt 3

Jajamen, det är dags för schlagerfestival ikväll. Själv ska jag på bröllop med efterföljande fest på en av stadens allra finaste krogar. Den har en stjärna i Guide Rouge så det borde kulinariskt kunna bli en fullträff. Förhoppningsvis blir hela kvällen en fullträff.

Ni ska inte sitta framför TV:n och lida er igenom ett par timmars musikalisk tragedi. Det finns mycket annat man kan göra på en lördagskväll. Om inte så kolla in detta:



IQ är en av mina absoluta favoriter. Det är en engelsk grupp som bildades för ungefär 25 år sedan. Låten, The Wake, är en av deras tidiga alster. Det var den på YouTube som hade bäst kvalitet. Själv föredrar jag nog deras två senaste skivor. En väldigt bra låt är Harvest of Souls. Lyssna på den!

3 kommentarer:

John Eje Thelin sa...

Subterranea är fortfarande deras mästerverk, tycker jag.

Dark Matter har bland de allra svagaste låtarna sen Peter återkom, tycker jag. Många bra partier, men för mycket upprepning och för lite upptäckarglädje.

Pseudonaja sa...

Jag var väldigt imponerad av Dark Matter när den kom. Numera så är det nog bara titelspåret som tycker håller.
Av "moderna" IQ så är det Seventh House som är min favorit. Den skrevs förresten så gott som utan Orford, som då var upptagen med sin första soloskiva. Med tanke på resultatet så finns det alltså hopp för IQ även i fortsättningen.

John Eje Thelin sa...

Intressant det där med Seventh House. Jo, den är min starka tvåa efter Subterranea, så det känns skönt at veta att man kan lita på att Mike håller ihop det hela.