fredag 8 februari 2008

Mer lunch

Vi skulle avtacka en kollega som lämnar Företaget för andra utmaningar. Bord var beställt på en restaurang som hette något med "Kvarterskrogen." Undrar hur många matställen som har det namnet i Sverige? En krog som heter något i stil med det brukar oftast dra in en stor del av sina intäkter på att servera starköl åt dom som borde hålla sig till enbart vatten.
Vår kvarterskrog visade sig vara ett rent och snyggt ställe, men så var det lunchtid också. Maten var fantastisk. Nästan alla i vårt sällskap åt spättafiléer, ris och en räksås med smak av chili och koriander. Mums!
När vi betalar tackar personalen för besöket och önskar trevlig helg.

I bilen på väg tillbaka till kontoret så konstaterar vi hur trevlig service det var på restaurangen.

Är det inte på sätt och vis ett tecken på hur dålig servicen generellt är i vårt samhälle? Vi blir glatt överraskade när vi blir sedda som de betalande gäster som vi är; gäster som man måste behandla väl om de ska komma tillbaka.
På allt för många ställen, och inte bara inom restaurangsektorn, arbetar en massa människor som inte borde ha serviceyrken alls. En kund för dom är bara ett ovälkommet inslag. Bakom detta döljer sig antagligen människor som inte trivs på sin arbetsplats och/eller kanske inte med sig själva heller.
Ett första steg kan vara att byta jobb.

Inga kommentarer: