fredag 22 februari 2008

Gör om mig

Det kommer in en bild. Den ska publiceras som nyhetsbild på startsidan på intranetet. Det är en skarpt beskuren, stående bild. Jippiii!
I vanliga fall så är de bilder jag får snabba jobb: Ta in i Photoshop, minska till rätt storlek och sedan publicera.

Nu måste alla bilder vara liggande när de publiceras som nyhetsbilder på startsidan. Vad jag därför har att göra, och det är förbaskat roligt, är att skapa en verklighet "vid sidan om" som inte finns. (Varför låter det som en del av mitt liv?)
Det går till på det viset att jag klonar in delar av den redan existerande bilden i det nyskapade, svarta utrymmet som jag har lagt till på sidorna för att göra den stående bilden liggande, så att säga.

Bilden föreställer Företagets VD som tar emot något Musse Pigg-pris nere i Tyskland. Han, nej inte Musse, står där med någon sorts pokal i handen och bredvid står någon tysk höjdare. Herr Hosenscheisser har inte ens en hel överkropp att ståta med. En bit av hans kavaj och del av hans ben saknas dessutom. Dags att ta fram kloningsverktyget.

Det tar ungefär en timme. När jag är klar är tysken lite mer hel och dekoren vid sidorna är förlängd för att täcka upp hela bilden.
Eftersom jag tycker att det blev ganska bra så visar jag bilderna här. Dom är något maskerade så att varken personer eller Företaget ska gå att identifiera. Bäst så.

Före

Efter

Inga kommentarer: