torsdag 12 februari 2009

Verbala startsträckor och mellanlandningar

Stationsvakt behandlar det mycket viktiga ämnet dialog i porrfilm. Med det menas det som sägs mellan sexscenerna. Det som skänker någon sorts handling/ursäkt till det som filmen egentligen är till för. Det finns ett roligt klipp att titta på också.

Jag undrar om det finns någon som sitter ner och skriver dialog eller om "skådisarna" ges fria händer att improvisera lite? Det beror kanske på hur stor hjärntrusten är i skådespelartruppen.
Hmmm ok, vi får nog anta att någon har skrivit deras repliker och att det hålls upp skyltar med guldkorn såsom: "Men är det inte väldigt varmt här inne?"

Här måste jag ju också, precis som Stationsvakt, passa på att säga att jag inte heller har sett mycket porrfilm sedan lumpen. Man växer liksom ifrån det.

En film som liksom av någon anledning har etsats sig fast i minnet var en tysk produktion, som givetvis innehöll en massa sex. Det minns jag inte mycket av.
Vad jag däremot kommer ihåg var att tjejen som spelade huvudrollen (och här kan man just inte säga att det var henne som det handlade om utan det var hon som fick ligga mest) mellan sexscenerna sågs köra runt i en Mercedes i en stad. Inte ett spår av dialog utan bara en tjej som rattar en bil i ett par minuter innan det var dags för mer sex.

På något konstigt vis kändes det som en ganska ärlig film.

3 kommentarer:

Mrs Li sa...

Ja ,det är väl ärligt att porrfilm är just porrfilm. Ingen som inte tittar pga humor, vill väl lida av dåliga dialoger...

Jag har nästan ingen erfarenhet av porrfilm alls. Så har jag inte gjort lumpen heller. fast jag vill minnas att jag såg lite på "Fräcka fredag" men det räknas väl inte som porrfilm.

Jag har sett några korta klipp men som biologilärare blir det lite väl mycket anatomi och akrobatik- känslla över det hela.

Jag kan förstå nyfikenheten hos unga människor (eller hos människor i allmänhet)och HUMORN i det klipp som jag såg hos Stationsvakt var ju underbar.

Kanske är det så att porrfilm är en grabbgrej. Fast jag minns att Erkki i min mellanstadieklass bjöd hem de coolaste killarna och tjejerna i klasssen på super 8 porrfilmsvisning.... Inte mig då, för jag var en vanlig nörd.

magister nyman sa...

Det är ju helt logiskt att just bilen förknippas med sex. För väldigt många människor är sambandet väldigt tydligt. Inte bara att bilen ofta kan tjänstgöra som sexlokal inte minst för unga (fast kanske mest i USA) utan även införskaffandet av stor bil som penisförlängare, eller tjejmagnet. Att då låte tjejen köra själva bilen är djärvt och gränsöverskridande.
Annars tycker jag att porr kan vara bra som inspiration, men tyvärr är den mesta porren rätt trist och stereotyp. Fast hittar man guldkornen så...

Pseudonaja sa...

Mrs Li: Nej du drevs ju dessutom av ett moraliskt patos med destruktion av porrtidningar, vill jag minnas. :-)

Magister Nyman: Intressant teori du har där. Själv fick jag chansen att kolla lite porr när vi i samband med att vi skaffade Boxer fick alla kanalerna gratis i två veckor. Jag insåg snabbt att porren och jag hade färdats i olika riktningar sedan ungdomsåren.