torsdag 5 februari 2009

Vi är en stor samling nördar!

Natten till mässan i Stockholm var vi ett gäng från Göteborg som sov hemma hos, Anders, en kompis som liksom vi gillar reptiler. Vi kom dit vad 21-tiden och ölburkar respektive vinglas sattes i våra händer. Folk som är intresserade av reptiler är allt som oftast väldigt trevliga människor!

Nu är det ju sällan som en person endast har ett intresse. Jag är ju väldigt intresserad av t.ex. musik utöver mitt ormintresse. Anders visade sig också ha ett annat intresse.

Uppe på en hylla låg en vit hjälm med något lätt bekant över sig. Det visade sig vara en "äkta replika" av en stormtrouperhjälm. I hjälmen fanns en röstförvrängare. Till hjälmen fanns en kostym. Anders var Star Wars-fantast!
Han hade pyntat nära 8000 kr för hjälm och dräkt, vilket var en viskning jämfört vad en riktigt bra Darth Vader-dräkt gick på: 40 000 kr.

Jag hade alltså en vuxen man framför mig som går på Star Wars-träffar och träffar likasinnade. Ibland klär de ut sig och står och viftar lite med sina ljussvärd utanför sci-fi convent.

R2-D2

Jag kände hur ett bubblande skratt steg inom mig men hade vett att skärpa mig. Det är inte snällt att pinka på någons hobby.
Istället berättade jag om en kille i vår reptilförening som är helt såld på Star Trek. Anders såg inte alls nöjd ut. Antingen gillar man Star Wars eller så gillar man Star Trek. Det finns just ingen kontakt mellan grupperna. Bara ett lätt förakt. Antagligen är det lite som våra föräldrar som antingen diggade Elvis eller Tommy Steele. Man kunde till och med få stryk om man gillade "fel" artist. Jag ser framför mig hur en Mr Spock pucklar på Obi-Wan Kenobi.

Nu ska jag istället ställa mig vid sida av mig själv och med samma glasögon som ovan titta lite på min hobby:

Det är ett gäng där de flesta är killar och de gillar reptiler. De far runt på mässor och konvent och säljer och köper dessa konstiga djur. Vissa är organiserade i föreningar och träffas på möten och lyssnar på föredrag om Sydafrikas giftormar, Terrariebiotop för grön trädpyton och andra "angelägna" ämnen. Alltid är det någon tokfan som har med en tygpåse med något fjälligt i också.
På våren får de något vilt i sig och beger sig ut i fält. Där tassar de runt på tå och lyfter på stenar. Hittar någon en orm eller ödla så blir det full cirkus, när alla ska titta eller fotografera. Herregud! De måste väl ha sett så många ormar, ödlor och grodor. Hur spännande kan det vara?

Det är sannerligen en samling knepiga människor!

4 kommentarer:

Superkex sa...

Ja, folk har de mest underliga hobbies. Själv sitter jag framför datorn och skaffar mig gamnacke medan jag bloggar järnet. Alternativt är jag helt okontaktbar för jag har fastnat i en bok. Båda dessa hobbies kombineras ofta med musiklyssnande till familjens stora förtret.

E sa...

Allt kan bli till hobbys. Jag tror att ju mer man vet och ett ämne ju mer spännande blir det. Det mest oväntade kan visa sig hur roligt och spännande som helst om man bara har vett på att snöa in på det ordentligt.

John Eje Thelin sa...

Jag tyckte att u:et i "stormtrouper" var det roligaste jag läst på ett bra tag, men då är jag å andra sidan trött som tusan.

Pseudonaja sa...

John: Man tycker att jag borde kunna stava till det eftersom jag vet hur Starship Trooper skrivs.

Jag var nog också trött...