fredag 20 februari 2009

Vissa tar det bokstavligt

Även om jag själv är religiös så har jag svårt för fundamentalister.
Det spelar ingen roll om de är katoliker som menar att kondomer är syndiga, ortodoxa judar som hävdar att Gud givit dem mandat driva en politik som får anfallet mot Gaza att likna en picnic i parken, islamister som vill utplåna Israel och flyga plan in i höga byggnader och kristdemokrater som inte missar chansen att trycka ner homosexuella.

Alla pekar de på sina heliga skrifter. "Det är inte vi som säger detta - det är Gud!" Alltså måste de följa Gamla Testamentet, Nya Testamentet och Koranen bokstavligt.

Fast det gör man ju inte. Det skulle vara en omöjlighet. Däremot plockar man ut valda delar ur Bibeln/Koranen att slå i huvudet på folk, som man anser är mindre förträffliga än en själv.

Klippet här nedan är från Vita Huset, eller West Wing, som den hette i USA. Det är den lysande Martin Sheen i rollen som presidenten som stampar hårt på en kvinna med hemvist i den kristna högern.
Varje gång jag ser detta känner jag mig upprymd och glad.

Inga kommentarer: