onsdag 25 februari 2009

Ta av dig jackan, för tusan!

När man möter någon för första gången så känner man instinktivt om det kommer att funka; dvs om det finns utrymme för vänskap, eller åtminstone respekt eller om allt hopp är ute. Någon gång kan man få anledning att revidera ens uppfattning men oftast så stämmer första intrycket.

Jag har också varit med om att träffa någon som jag borde gilla. Personen i fråga verkar ha liknande åsikter som jag, uttrycker sig som jag och har samma sinne för humor som jag. Ändå känner jag stor tveksamhet gränsande till avsmak. Vad är det för fel?
Personen är för lik mig själv. Vi är rädda om våra nischar och det kan vara jobbigt att se sig själv i spegeln.
Det är samma fenomen som när man möter någon på stan som har samma jacka som en själv. Inte blinkar man åt varandra och gör tummen upp. Man tittar åt ett annat håll och tänker: ”Din skitstövel!”

Den kungliga förlovningen är nyhetsstoff även ute i stora världen. Brittiska The Times vet att rapportera att kungen först var tveksam till Daniel eftersom han ”hade svårt att uttrycka sig och inte visste mycket om världen.”
Spontant känner jag att kungafamiljen borde ha tagit emot honom med öppna armar: ”Han är precis som vi.”
Sedan slår det mig just att vår kung givetvis tycker att det är jobbigt att möta någon som har likadan jacka.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Stämmer. Det var stundtals lite Carl-Philip-varning på Westling igår. Två korta meningar gick bra, efter viss tvekan kom en tredje kort mening men när man skulle försöka sig på en fjärde, lång mening med två bisatser, gick luften plötsligt ur och det blev ett "ja...vad kan jag mer säga om det?"

Anonym sa...

Jo, jag tycker det samma.
Är inte Daniel och Viktoria lika varandra till utseendet? eller så har de gått samma le-snyggt-som tandkräms-reklamen-kursen...

Mrs Li sa...

Han blir perfekt, kanske lite för bright för svärpappsen. Men det går att lösa med munkavle. Och tvåsatsmeningar.

Men hur gör man ett överklassnick av Daniel?

Danne låter väldigt arbetarklass.

Dannie lite för playboyigt.

Nä, jag röstar på Danny Boy. Lite som en travhäst. Det blir bra.

Anonym sa...

Vad sägs om Danielle Steele? Han ser ju ut lite som Clark Kent.

Pysseliten sa...

Jag gillade TV-showen där man skulle gissa vilken jycke som hörde till vem! Gentemot andra vill vi vara unika, men när vi väljer partner/hund ska det vara matchat!

Superkex sa...

Han är som specialbeställd till den familjen. Och vad kungens uttalande beträffar; man ska inte kasta sten när man sitter i glashus. Använd skyffel!