torsdag 26 februari 2009

En förlovad förlovning?

Jag måste medge att jag gläds över den kungliga förlovningen. Det är kanske synd att säga att jag firar och är ute och dricker kaffe med rojalister och tar småkakor med tång, men ringbytet ger ju så mycket material att blogga om.



Det här klippet tål att ses många gånger. Nej förresten, ett par gånger. Eller kanske ingen gång alls. Jag vill ha tillbaka de dryga fem minuterna som jag lade på detta! Hallå!

Om Daniel klämmer kungen till med: ”Det är en ung herre som arbetar hårt och seriöst och tar livet VERKLIGEN på allvar.”
Aha, man bör alltså i kungens ögon verkligen ta livet på allvar? Är inte världen redan tillräckligt full av människor som verkligen tar livet på allvar?

Även om det är ett kommande bröllop som annonseras så kan jag inte låta bli att känna mig lite nedstämd när jag ser detta. De stackarna måste ha stödlappar för att veta vad de ska säga. Det väcker ju dessutom misstanken att de inte ens har skrivit sina små tal själva.
De unga tu tar inte heller chansen att prata om kärleken som fört dem tillsammans utan tragglar på om plikt, förtroende och folkets stöd. Gäsp…

Det är glädjande att Kronprinsessan åtminstone verkar ha övat lite på sitt tal. Nästa gång kanske blivande maken gör det också. Han är även i detta avseende väldigt lik kungen, när han lägger in konst- och andningspauser på fel ställe.
Om generna spelar stor roll så ser det risigt ut för kommande kungliga generationer när det gäller konsten att hålla bra anföranden.

Lustigt att detta har blivit en av de officiella bilderna från hovet. Kronprinsessan och Drottningen ser glada ut. Den blivande prinsens leende har stelnat till ett grin. Han är väl inte på väg att börja gråta? Kungen… kungen ser bara jäkligt sur ut. "Fasen att det skulle gå så här långt. Hade hon inte kunnat ta någon medelålders, tysk hertig eller något?"

Slutligen, inser inte alla inblandade ett sånt åldrigt system monarkin är, när kungen måste gå till regeringen för att höra om det är OK att äldsta dottern går och gifter sig? Generande, för att inte säga förnedrande, för alla inblandade.

10 kommentarer:

E sa...

Ha ha ha , Jag vill utbrista "jag älskar dej" efter att ha läst de här inlägget, men de kan jag ju inte skriva. Fniss fniss fniss , men nog kan jag skriva att jag älskar det du skriver och din underbara förmåga att skapa humor.
sen gjorde det inget att det var en morgon efter en olidlig natt som jag fick utbrista i stora skrattsalvor...förlösande...absolut, skönt at nån annan stackare e vaken också. kram min humorhjälte!

Pseudonaja sa...

Tack och kram! Försök sova lite nu!

Anonym sa...

De verkar gilla varandra i alla fall. V och D, alltså.

Mrs Li sa...

Men när, NÄR, ska Prinsessan Lilian blogga om denna tilldragelse?

Pseudonaja sa...

linda: han blir väl prins och hertig av Västergötland. (vad nu det ska vara bra för?)

Ullah: Ja, vi får verkligen hoppas på det för deras förhållande kommer att utsättas för påfrestningar (och då menar jag inte bara från denna blogg) som vanliga äktenskap inte utsätts för. Möjligheterna att skiljas är också begränsade.

Mrs Li: Lilian ligger ju på Sophiahemmet med brutet ben så give her a break.
Eller förresten, gör inte det. Det är ju redan brutet och klart.

Anonym sa...

Prins Charles har i alla fall banat vägen för skilsmässa, om det skulle bli nödvändigt i framtiden. (Fast jag tror att V och D har en mer stabil relation än vad C och Di hade.) Två av Charles syskon är väl också skilda. Och prins Joakim i Danmark.

Anonym sa...

Lilian kanske inte fick med sig Laptopen till Sophiahemmet?

Pseudonaja sa...

Ullah: Om Charles syskon varit gifta med varandra så hoppas jag verkligen att de har skiljt sig nu!

Vardagslyx... sa...

Nu skrattade jag mer åt din sista kommentar än åt hela inlägget så jag kom av mig!
Men jag tror bara du är avis! Kärlek är väl underbart i alla dess former.
Varför Silvia ser glad ut är ju för det är det enda ansiktsuttryck hon kan ha numera för att inte öronen ska flyttas. Kungen är ju lessen för att han bebis ska bli stor. Att Mr D är nervös så han gör på sig är väl helt normalt!
Leve kärleken!!

Anonym sa...

Nu skrev jag ju inte skilda från varandra... men ingenting verkar omöjligt i det brittiska kungahuset, så varför inte. Prins Joakim kanske är skild från sig själv.