måndag 9 februari 2009

Toapappersbryderi samt duschäventyr

Jag kom hem igår med några rullar toapapper från Ica. Redan i affären förundrades jag över namnet på Icas eget toalettpappar: Bad & Toalett. Vad vill man säga med det produktnamnet?


Att pappret ska användas på toaletten är ju självklart och alla vet vi till vad, men var kommer Bad in i bilden? Jag kan inte komma på vad jag skulle vilja ha en bit toalettpapper till om jag låg i badet.

Här gör jag en association till en gång på mellanstadiet när jag efter gympan var tvungen att torka mig med pappershanddukar när jag hade duschat, eftersom jag hade glömt min handduk hemma. Det var svårt och det tog lång tid. Helt torr blev jag nog inte heller.
På gymnasiet var vi lite mer generösa mot varandra och man kunde få låna en handduk av någon om man hade glömt sin egen. Det skedde dock först sedan den rättmättige ägaren hade torkat sig. Sedan räcktes den inte längre torra handduken nästan alltid över med orden: "Och du kan säkert gissa var jag torkade mig länge och ingående."
Idag hade jag nog inte lånat en handduk på det viset…

Det är väl aldrig så att Ica försöker med sitt papper rikta in sig på kundgruppen Vi som glömde handduken hemma? I så fall måste jag säga att jag är skeptisk. Det här såg ut att vara vanligt toalettpapper och även om jag aldrig har försökt så tror jag att toapapper fungerar ännu sämre att torka sig torr med på kroppen än pappershanddukar.
Nu kanske det är någon i läsekretsen som vet bättre och i så fall är ni ju givetvis välkomna att berätta om era erfarenheter.

Ett annat minne från duschen i gymnasiet (och erkänn att pulsen ökade en aning när ni läste de orden!) var att det var endast en bräcklig dörr som skilde vårt duschrum från tjejernas omklädningsrum. Det var förvisso en låst dörr, men det var en bräcklig dörr.
Att den var bräcklig insåg jag kanske lite undermedvetet när någon hade börjat karva sig genom den. En dag hade det nämligen uppstått en grop i dörren. Hur gropen egentligen kommit dit är mig fortfarande ett mysterium. Jag menar, någon måste ju gjort sig besväret och tagit med sig ett verktyg in i duschen på Hvitfeldtska Gymnasiet. Vem gör en sån tokig sak? En mycket tokig och antagligen också en väldigt desperat människa.
Om vi höjer graden tokighet och desperation ytterligare en aning så kan vi kanske tro att en riktigt kåt gymnasist faktiskt hade börjat gnaga sig genom dörren: "Måste (tugg) in till (gnag) tjejerna (svälj)!"

Om det uppstått en fördjupning i en dörr som skiljer killarnas duschrum från tjejernas omklädningsrum i en svensk gymnasieskola, så kan det bara gå på ett sätt. Det är ju nästan en naturlag vi pratar om här.
Javisst för bövelen! En dag när vi släntrade in i duschen efter 40 minuter med handboll, innebandy eller vad det nu var så hade ju gropen i dörren förvandlats till ett hål. Ivrigt köade vi upp för att få oss en glimt av mer eller mindre avklädda tjejer.
Jag har inget minne av om jag hade handduk med mig den dagen, men jag minns att jag konstaterade att klassens snyggaste tjej faktiskt hade…

Men för att återgå till Icas papper; borde inte man inte höra av sig till kundtjänst och höra vad som menas? Man vill ju inte missa något fiffigt som pappret går att använda till, men än att torka sig i häcken. Om någon av er kollar upp det så kommer någon form av belöning att utgå.

Hålet i dörren var reparerat dagen därpå. Någon, vaktis gissar jag, hade skruvat fast en stadig bit plywood, som faktiskt fick vara ifred. Kanske var det inte gnagvänligt. Kanske hade den tidigare förövaren också insett att ett hål i dörren var ett dubbeleggat svärd. Tjejerna kunde ju faktiskt se in i vår dusch…

7 kommentarer:

Superkex sa...

Det påminner mig om mitt senaste bsök i Stockholm. Precis när jag efter en lång hård dag sjunkit ner i badkaret upptäcker jag till min fasa att handdukshyllan gapar tom. Jag fick föna mig torr... Påpekade det hela för receptionisten som tydligen inte klarar av att skilja på orden "sexton" och "nitton" när de framförs på östgötamål. Morgonen därpå upprepade sig historien. Trött efter en härlig utekväll med bästaste bästa vännerna och katalogbläddrande långt in på småtimmarna missade jag att kolla handduksstatusen.

Rätt gissat, det blev till att föna sig torr en gång till... Och nu talar vi inget litet loppbitet sunkigt motell i förorten. Vi talar Scandic Continental.

E sa...

Men , jag vill bara upplysa dej om att jag har den sämsta måndagsmorgon på många år. Jag mår utan att skoja rent överjävligt. Men medan jag sitter i telefonkö till helvetets växel så läste jag ditt inlägg.

Tänk att nu känns det lite lättare! Att få mej att skratta denna morgon var ta mej tusan ett under i klass med , "Jesus går på vattnet" eller dyl. Tack för det! Kram på dej underbara människa

Comvidare sa...

Aj då E, det lät inte bra. Jag kan bara anta mig till i vilken växel du fastnat. Hoppas bara att du kommit längre nu, klockan 12:30 än 09:18.

Jag var på en nattklubb i Milano för lite för många år sedan. Nattklubben hade en ovanlig lösning på toaletterna. Där var nämligen tjejernas "spegel" ett fönster till killarnas toalett. Killarna däremot, såg bara en spegel. Tjejerna fick således ovärdelig information om sådan som kunde vara bra att veta vid "fem i tre-ragget".

MissMythos sa...

Jag har inget svar på badpappersmysteriet men nu hajade jag till för jag har gått på det gymnasiet jag med... hmm..
läskigt.. ha ha

sangvinisk sa...

*skrattar* Min dag var inte heller kul start på men den har bara blivit bättre och bättre.
Har ingen sån där direkt koppling till "missad handduk måste använda pappershanddukar eller toapapper" men en om gymnastikmklädningsrum.
En bräcklig dörr var det nog inte men den hade en glipa på 3-4 cm längst ner, man såg ju mest fötter men när vi tjejer började duscha blev golvet blött och vips hade golvet blivit till en schysst spegel för ivrigt hurrande smågossar. Detta upprepades ofta tillsist offrade alltid en av oss tjejer våran handduk och slängde den på golvet vid dörren så att det inte speglades mer.

Pseudonaja sa...

Superkex: Scandic Continental bär härmed en varningstriangel.

E: Tack!

Comvidare: Fattade du några bestlut när du stod där och tittade?

MissMythos: Då borde vi ha gått där samtidigt...

Sangvinisk: Är det inte konstigt att ingen hade gjort något åt den dörren?

MissMythos sa...

mm.. nu börjar jag minnas... duscharna.. och sånt