tisdag 17 februari 2009

En svärmor nära mig

Om ni någon gång skulle ställas inför problemet: "Men vad vill han ha? Vad ska vi köpa?"


En sån här skulle passa mig alldeles utmärkt. Det är en Parker Fly Mojo.

Det är en så pass dyr gitarr att jag skulle kunna göra något för er i gentjänst.

Kanske ta svärmor på en promenad i parken. Be svärmor böja sig fram och titta på guldfiskarna i dammen. När ingen ser ge svärmor en knuff så att hon ramlar i. Med en påk hindra svärmor från att ta sig upp. Kasta kottar på svärmor. Uppmuntra änder att sätta sig på svärmors huvud. Säga till förbipasserande att träskmonstret är tillbaka. Bläddra stillsamt i Hemmets Journal samtidigt som svärmor svärandes trampar vatten. Ångra mig lite och låta svärmor komma upp. Hämta filt åt svärmor. Hämta mugg med varmt kaffe från serveringen. Låta svärmor dricka ett par klunkar för att sedan slänga i kärringen igen. Förklara för polisen att svärmor är glad i att bada men att hon snart kommer upp. Säga till konstapeln att svärmor tycker att februari är den bästa badmånaden. Muta konstapeln. Önska poliserna en trevlig dag för att sedan ge svärmor några rapp med en knippe vass. Dra in svärmor till kanten. Tvinga av svärmor ett tysthetslöfte mot att hon får komma upp. Hämta mer kaffe åt svärmor. Slå i massor av mjölk fastän svärmor bara dricker svart kaffe. Åka hem igen. Svärmor får sitta på hundfilten i bagaget. Sätta svärmor framför tv:n. Sätta på video med Loket som intervjuar partiledarna inför valet 1998. Svärmor kräks. Svärmor får en konjak för uppvisande av god smak. Svärmor och jag är vänner igen. Tacka för idag och av misstag få med mig svärmors plånbok hem. Gå in på Internet och beställa 20 stycken gökur. Betala med svärmors Visa-kort. Ringa till svärmor och berätta att jag hittat hennes plånbok. Svärmor blir glad och bjuder över mig (och plånboken). Tacka nej. Svärmor vill betala taxi från mig till henne. Tacka nej. Svärmor vill betala taxi tur och retur. Tacka ja. Sitta med svärmor och fira upphittandet av kortvarigt försvunnen börs. Dricka kaffe och äta småkakor. Lyssna till långa haranger om hur det var förr. Fotoalbum kommer fram. Svärmor visar bild på senaste fästmannen. Kräkas. Svärmor ger mig konjak för uppvisande av god smak. Dricka konjak med svärmor. Skrattar åt Melodifestivalen. Ingen kan sjunga. Dricka mer konjak. Svärmor spelar norsk dödsmetall på grammofon. Tacka för mig. Omfamna svärmor. Sätta samtidigt lapp på hennes rygg med text: "Jag sköt Palme". Trampa ner blommor på vägen ut genom trädgård. Ringa svärmor hemifrån och hota att inte lämna igen insulin, som funnit sin väg ner i mina fickor. Inte öppna för polisen. Polisen hittar in själv. Polisen bestämd. Sitta på station i förhör. Sova i arresten. Sitta i fler förhör. Ljuga om svärmor. Polis förundrad. Ljuga lite till. Polis låter mig gå och tackar för gott samarbete med stram honnör. Åka hem. Sova. Vakna och åka över till svärmor. Föreslå en promenad i parken.

Allt detta kommer att hända bara ni köper gitarren. Seså! Ut och shoppa!

10 kommentarer:

Mrs Li sa...

Ja ha!! Nu har du räddad min morgon igen ;) Jag fnissar och njuter av ordflödet och lustmordet på svärmor.

Läser svärmor denna blogg?

Pseudonaja sa...

Mrs Li: Det är ju inte min svärmor. Det skulle ju vara en svärmor till någon ur läsekretsen.
Nej, svärmor läser inte den här bloggen.

Mrs Li sa...

Det kan vara en affärsidé!

Ta hand om andras svärmödrar!!

Michadelica sa...

Det blir nog ingen gitarr från mig, tyvärr. Främst för att jag dels tycker rätt bra om min svärmor, dels så är hon verkligen en vinterbadare. Men hon skulle nog se rolig ut med änder på huvudet. :)

Anonym sa...

Svärmor skulle kunna anställas för försäljning av djurballonger.

Pseudonaja sa...

Ett meddelande till Always vars kommentar jag tog bort.
Du driver en behjärtansvärd kampanj, men du har inte bett om lov och du har inte lov att driva den i min blogg.
Hade du kontaktat mig via mail innan så hade det varit en annan sak men nu tog du dig friheten och jag raderade.

Sorry!

Pseudonaja sa...

Mic: Jag hoppas att hon har vett att basta innan.

Mrs Li & Ullah: Eller så kunde man låta svärmödrar sväva i ett snöre?

Michadelica sa...

Pseudo: Jag hoppas också att hon har vett på att basta innan, annars känns det som att bastun som vi byggde (jag har spikat sjukliga mängder bastupanel!) nere vid sjön var ett onödigt projekt. ;)

Pseudonaja sa...

Mic: Hon skulle bara våga låta bli!

Comvidare sa...

Jag är rädd att jag måste låna en svärmor för att kunna låna ut henne till dig. Och av vad jag kan förstå så är det bra om hon inte har med sin handväsk med tegelstenen som alla gamla damer tydligen släpar runt på.