torsdag 12 februari 2009

Att kunna stå för vad man arbetar med

Det finns några branscher som jag aldrig skulle kunna arbeta för oavsett hur bra jag skulle tjäna, hur flådigt kontor som de skulle erbjuda mig eller hur snygg min sekreterare skulle vara. Dit räknas bl.a. allt som har med tobak att göra.

Hur kan man vara chef för ett tobaksbolag och säga "Vi önskar oss inte att ungdomar röker"? Det säger i alla fall en viss Jan Robert Kvam till Aftonbladet. Kvam är nordisk chef för British American Tobacco.

Det är givetvis en lögn. Om ingen började röka innan de fyllde 18 år så skulle tobaksbolagen sälja en bråkdel cigaretter mot vad de gör idag.
Är man 18 eller äldre så har man för det mesta inte behovet av att se så mycket äldre ut än man gör, och man är mogen nog att förstå att rökning inte är vare sig tufft eller nyttigt.
Med andra ord: Tobaksbolagen tjänar grova pengar på att minderåriga börjar röka.

Jan Robert Kvam påstår också att han är stolt över sitt jobb. Om det inte också är en lögn så är han en helt samvetslös man. Hans företag tjänar sina pengar på att folk fastnar i ett beroende som sedan är svårt att ta sig ur. Människor bokstavligen röker ihjäl sig, dvs de ruttnar bort i cancer eller trillar ihop knall och fall i hjärtattacker.
Ja, vi har ett personligt ansvar också för att vara rädda om oss själva, men jag skulle aldrig kunna arbeta för ett tobaksbolag just med tanke på ovanstående.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Var skall jag skriva under?
Det är så cyniskt.

E sa...

Jag har stor respekt för de inlägg du avlagt idag!
Det är synd att inte alla är lika kloka som du (och roliga, fast de hörde ju inte hit)!
kram

Vilda sa...

Jo, det finns många som är stolta till synes utan anledning. Men kanske måste man säga så. Om man inte kan få någon respekt från omvärlden (utom från lika cyniska känslokalla affärsmän som han) är det nog ganska viktigt att upprätthålla respekten för sig själv. Och då är ett steg i rätt riktning att inbilla sig själv att det man gör är ärofullt.