fredag 20 februari 2009

Skid-VM


Nu är skid-VM här. Den här gången handlar det om skidor på platten, dvs inte utför.

Det finns en hel uppsjö av grenar nu för tiden. Man åker dels fristil och dels klassisk stil på olika sträckor.
Det finns något som heter jaktstart också, och den lite smålustige tycker kanske att man kunde kombinera jaktstart med skidskytte. Det är bara en tanke, men sug lite på den, Internationella Skidförbundet!

Vad som är nytt sedan tiotalet år tillbaka (och så nytt är det kanske inte då) är att en stor del av dramatiken utspelas när urinen utspolas. (När skidåkarna kissar.) Det är då, eller i alla fall strax efter, då vi får veta om de åkt så bra tack vare flitigt tränande och goda gener eller om de haft medicinsk hjälp.

Man får inte heller komma till start med för höga blodvärden. Då blir man inte avstängd men sätts i karantän i några dagar. Jag hade tyckt att det var lite roligt om de fick sitta i sådana burar som hundar gör när de sitter i karantän på en veterinärklinik. Om någon med säkerhet vet att det är på det viset, så vill jag att ni återkommer med fotografier om de går att uppbringa.

Om en ryss eller finne (notoriska fuskare) hamnar i karantän pga höga blodvärden så vet de svenska aktiva samt svensk press att det rör sig om fult spel. Om dock en svensk skulle få sitta i karantärsburen så handlar det om en olycklig maginfluensa strax innan provtagningen.

Kanske borde förresten allmänläkaren, häxdoktorn, chefskemisten eller vad de nu kallar sig få ett hedersomnämnande vid prisutdelningarna. Varför inte låta dem stå med uppe på pallen?

Längdskidor är minst sagt en sport i förändring. En sak är dock sig lik:

Svenskarna är alltid bäst på att valla bort sig.

Jag ordinerar en border collie.

6 kommentarer:

Pysselitens karlslok sa...

Jaktstart i skidskytte har man haft länge, så där funkar inte din göteborgsak ordvitshumor så bra. ;=) I övrigt har mitt intresse för sport i allmänhet och skidåkning i synnerhet avtagit de senaste åren och jag gissar att allt fusk bidrar till att hämma intresset.

Pysselitens karlslok sa...

För övrigt, hur gör man när man suger på en tanke? Suga på en syrlig karamell vet jag hur man gör men en tanke?

Pseudonaja sa...

Mätta får har ni väl i Uppsala också? :)

Superkex sa...

Idag gick svenskarna vilse i vallaboden men vad gör det när rätt man vann ändå?

Palju õnne Andrus Veerpalu!

Lite spännande är att Estlands skidkung nr 1 faktiskt är född i Pärnu som är Estlands sommarstad nr 1...

Pseudonaja sa...

Superkex: Anar jag ett baltiskt påbrå?

Superkex sa...

Pseudonaja: Du är en grym detektiv. Anar jag att din adress är Baker Street?