fredag 20 februari 2009

RIP Kelly Groucutt

Den sorgliga nyheten har kommit att Kelly Groucutt dog i en hjärtattack igår eftermiddag. Han blev 63 år.

Kelly Groucutt är mest känd för att varit med i den klassiska line-upen av ELO, där han spelade bas och sjöng.
Tillsammans med Jeff Lynne skapade han ELOs karakteristiska flerstämmiga sångsound, och även om Jeff sjöng den mesta av ledsången på skivorna så brukade de dela på sången när de spelade live.
Kelly var också med i avknoppningsbandet ELO Part II, sedemera the Orchestra, och gav just med sin väl igenkännbara stämma bandet tillräckligt med cred för att ligga någonstans mellan tribute och original. Jag såg dom på SRF förra sommaren och dom var bra; riktigt bra, och Kelly var bäst.

Min bild från SRF 2008


Och här ett Youtube-klipp från 1977. Kelly har en trailer-park-mustasch och sjunger andra versen i Do ya

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tråkigt (även om jag först trodde det stod Grace Kelly, så snurrig är min hjärna). Jag har nyligen börjat lyssna lite på ELO igen via Spotify. Jag hörde dem live på Scandinavium, 1977 tror jag det var.

Pseudonaja sa...

Var det turnén med rymdskeppet?

Vardagslyx... sa...

ELO , dom hade jag fasen glömt... Men så bra dom var! Måste nog leta fram något att lyssna på i hans ära då!

Anonym sa...

Efter lite efterforskningar ser jag att de spelade i Göteborg i april 1978, så det måste ha varit då jag såg dem. Jag gick i sjuan. Jag har några diffusa minnesbilder av ett rymdskepp och av att folk i slutet ställde sig på stolarna och tände sina tändare. Det var första gången jag var med om något sådant, och det gjorde stort intryck. Något år senare såg jag Violinski (med Mik Kaminski), men då inte på Scandinavium, utan på något disco/dansställe, kanske vid Järntorget. Är lite osäker. Publiken där var relativt liten och ointresserad (förutom mig och min kompis).

Pseudonaja sa...

Vardagslyx: Ja, dom var väldigt bra.

Ullah: Det måste ha varit en upplevelse. Om jag hade fått välja så hade jag velat se dem på Time-turnén 1981. Jag har hört lite bootlegs från den turnén och det låter väldigt bra. Dom körde inte med inspelade körer då heller utan hade med Dave Morgan på backing vocals, keyboards och vocoder.
Spelningen förra året på SRF var ju som sagt mycket bra. Ronny Svensson som presenterade sa att bandet back-stage hade uttryckt en viss oro för att de skulle spela på en hårdrocksfestival och att vi därför skulle ge dom ett varmt välkomnande. Det hade han inte behövt be om. Det var flera tusen på plats och många sjöng med. Kelly var den naturlige frontfiguren och jag har svårt att tänka mig att Orchestra kan fortsätta spela nu.

Pysseliten sa...

Det är tråkigt när ikoner som "alltid finns" dör. Även om dom inte stått i rampljuset på länge är det en trygghet att dom finns där, tills den dan man får beskedet att dom bara är borta, döda. Ibland kan man bli osäker, "lever h-n verkligen fortfarande"?

Ha en go' helg!