torsdag 19 februari 2009

Jag fattar sent

Det finns ett par saker som säkert har varit självklara för er länge.
Själv har jag just kommit på dem.

1. Bokstavsbarn
Jag trodde att bokstavsbarn var ett annat ord för människor (och då barn i synnerhet) som hade Aspergers syndrom. Anledningen var att de tenderar att ta allt man säger bokstavligt.
T.ex. är det inte ovanligt att frågan ”Kan du räcka mig mjölken?” besvaras med ett "Ja" istället för att man får mjölken. Det mesta som man säger tolkas bokstavligen.

Nu har jag fattat att man i första hand syftar på att flera av diagnoserna är förkortningar såsom ADHD, ADD och DAMP. Dock hör faktiskt Asperger och Tourettes dit också.

2. Nero Burning ROM
Detta är ett program som används för att bränna CD-Rom. Jag har haft det i 5-6 år och inte fattat varför det heter Nero.
Häromdagen slog det mig att kejsar Nero brände Rom.

Aha…

7 kommentarer:

Michadelica sa...

Bättre sent än aldrig! (Vilket f ö är namnet på mitt senaste blogginlägg - ja, det finns ett nytt, tro't eller ej.) Jag kan ju erkänna att det inte var många år sedan jag fattade vad Kalle Anka egentligen menade med "Vad skådar mitt norra öga?" (ja, det uttrycket förekom i nån pocket eller serietidning nån gång). Eller, det jag fattade var vad det onämnda "södra ögat" innebar... :D

stationsvakt@gmail.com sa...

Haha, det där med Nero som brände Rom, det tog mig också ett jävla tag att fatta.

Anonym sa...

He he.. jag känner igen mig i det där att fatta sent. Men det är ju inte så konstigt... man kanske inte analyserar varje ord och långt senare komemr på att de har en större betydelse

På finska kan man kalla baksmälla för Krapula.... vilket kommer från latinets Crapula mundi, den sjuka kroppen. Det tog mig många år att fatta. Det har man ju lite svårt att räkna ut när man lider av svårartad Krapula ;)

Ulrika Good sa...

Vid ett av de få tillfällena som jag suttit vid en PC skulle jag bränna en skiva. "Nej, det här är inget bränningsprogram, det är något historiskt spel." sa jag när någon försökte propsa på att jag skulle andända Nero-programmet ;-).

Vardagslyx... sa...

Fy fasen vad skönt att få skratta lite...

Anonym sa...

Det där med Nero har jag aldrig tänkt på heller. Inte för att jag bränner särskilt mycket, men någon gång har det väl hänt.

Anonym sa...

Det där med Nero förstod jag först när jag just nu läste det!! *haha*