söndag 22 februari 2009

Att jäklas med grannen

En av våra bilar behövde skottas fram igår kväll för en tidig avfärd nu på morgonen. Det hade snöat rikligt under kvällen och vi såg det nödvändiga att med skyffel frilägga bilen, skotta fram en vändplats, vända bilen där och ställa den i färdriktningen.
Så långt allt gott!

05.30 vaknade jag av att jag hörde plogbilen fara förbi. Jag fick ingivelsen att gå upp och kolla om vi hade blivit inplogade. Det hade vi inte. Emellertid stod inte bilen kvar där jag hade lämnat den. Den hade gett sig iväg på en egen liten nattlig utflykt en bit in i grannens trädgård.
Här resonerade jag med mig själv ett ögonblick. Skulle jag gå ner och se om det gick att backa upp bilen på vägen eller skulle jag krypa ner i den varma sängen och ta det som det kommer?

Jag bestämde mig för det förra. Dessvärre såg jag att det var tänt inne i grannhuset. Vad 17 gör människorna uppe halv sex på morgonen? Kanske hade de ett krismöte för att behandla frågan om vad de skulle göra åt att jag parkerat bilen inne på deras ägor?
Kanske, kanske hade de inte upptäckt vad som hänt, tänkte jag när jag backade upp bilen på vår lilla vägstrump. Å andra sidan lär spåren avslöja mig. En lite knepig granne uppgraderas till väldigt knepig… Kom han hem full och missade vägen?


Lyckligtvis har de inte hunnit anlägga någon trädgård så inga buskar eller vinterömtålig gräsmatta kom till skada.

Nästa gång ska jag lägga i handbromsen.

3 kommentarer:

IA sa...

Handbromsen är att föredra ibland ;)

Superkex sa...

Det där scenariot har jag också sett. En tidig morgon när jag var ute och vädrade jycken fann jag granne A:s Mini tryggt parkerad intill granne B:s farstutrapp... Kan tillägga att Minin alltså rullat tvärs över vägen och genom en talliknande häck. 2 timmar senare kom bärgningsbilen. :D

Anonym sa...

De där bilarna har väl också rätt till ett eget liv. De vill nog visa sin självständighet.