tisdag 3 februari 2009

Voff i sängen

Dagens ämne är angeläget. Vi ska diskutera husdjur. Ja, vi ska diskutera. Först ska bara jag prata lite och sedan är det er tur att fortsätta i kommentarorsfältet eller i egna bloggar.

Jag har hund. Han är den goaste hund som finns. Om ni någon gång satt er ner i tänkarställning och funderat hårt på var den goaste hunden finns, så kan jag meddela att han finns hos Pseudonaja.

Tänkarställning

Det är en ganska väldresserad vovve. Han stannar innanför dörren och väntar på att jag ska torka hans tassar innan han fortsätter in. Innan han tappade en stor del av hörseln (han är snart 13 år) så kom han alltid på inkallning. Nu får han gå lite mer i koppel, men när han går lös så håller han alltid ett vakande öga på var jag befinner mig så att han inte kommer för långt ifrån.

Men var sover han? (Ja, texten ovan var egentligen bara en inledning. Det är nu vi kommer in på pudelns kärna. Ha ha, där var jag både litterär och lustig.)
Han sover i min säng. Det finns en korg nere på golvet men den används inte. Han har alltid sovit i säng och jag tycker att det är väldigt mysigt. Nu under den kallare årstiden kryper han gärna in under täcket får att få och ge värme.



- Blir det inte hårigt då? hör jag er muttra med en smula äckel i rösten.

Nej, det är inte så farligt. Han fäller inte speciellt mycket men ok, jämfört med att inte ha hund alls så finns det mycket hundhår hemma hos oss och givetvis också i sängen.
Det är väl också så att man som hundägare blir lite immun eller avtrubbad i hårärenden. Hittar jag hundhår på en tallrik när jag ska äta så freakar jag inte ut. (Dock skulle jag tycka att det var mer osmakligt om det var ett människohår. Nej, det finns just ingen logik i det.)

Så hur gör ni? Har ni era hundar i sängen eller var sover de? Är det kanske någon som först har haft hunden i en korg men sedan har den likväl hamnat i sängen? Kanske har någon av er en hund som förvisats från sängen ner i en korg?
Nu vill jag höra från er hundägare! Ja för all del, ni som kanske passar en hund ibland får också skriva. Ni som känner någon som har hund är också välkomna. Ni som har sett en hund på tv en gång har säkert en intressant åsikt i ämnet. Ni som en gång för längesedan råkade höra talas om hundar kan väl också skriva en rad? Kattägare?

12 kommentarer:

Fredrik sa...

När vi hade hund, två stycken faktiskt, tills för något år sedan så sov dom alltid i sängen. Den ena mitt mellan mig och min sambo och den andra under hennes täcke nere vi fötterna.

Man blir immun och avtrubbad i hårärenden. Absolut.

Superkex sa...

Jag är nybakad ägare till en cockerflicka på dryga året. Jag är hennes fjärde ägare om man räknar med uppfödaren. :o

Hon sover i vår eller någon av barnens säng. Dagliga tupplurar tas på fårskinnet hemma eller medhavda fleecefilten på jobbet. Det är en katt i hundkläder som älskar att vara nära så korg har vi valt bort. Det är ju ingen St Bernhard vi talar om precis... :)

Anonym sa...

När jag hade hund (tills för drygt ett halvår sedan) fick han alltid sova på golvet.

En husse med dålig sömn och 40 kilo riesenschnauzer i samma säng fungerar inte.

Anonym sa...

Klart hunden får sova i sängen om h*n vill, men bara efter att ha "bett om lov". H*n får inte ta egna initiativ till att kliva upp i några möbler.

Så har reglerna varit i min familj, åtminstone med de senaste två hundarna.

Tesa sa...

Nej vår hund hade egen säng (stor korg). Hon var tränad på att inte ligga i sängen när vi köpte henne så det var onödigt att lära in något annat på henne.
Fast eftersom katten låg i sängen och Telma var ganska avundsjuk av sig hände det ibland att hon "halvlåg" i sängen med oss andra.
Då la hon hela överkroppen i sängen men stod kvar med bakbenen på golvet. Det var ok enligt hennes definition, och så småningom även vår! :)

Och ibland när hon trodde att ingen såg smög hon försiktigt upp bakbenen, tittade i taket och rullade över så att hon låg bekvämt men då fick hon allt gå ned igen.

Anonym sa...

En gång i tiden hade jag en frett, men jag har glömt var den sov. Inte var det i min säng, i alla fall. Den hade nog en egen liten bädd.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Frett

Peace in mind sa...

Storhunden Saga och lilla limpan Nicko sover i korgar, men i sofforna huserar den lilla. Helst ovanpå ryggstödet på fårskinn. Sagahunden har aldrig fattat grejen med soffor och sängar...men hundhåt är det överallt ändå.

Spännande läsning!

Anonym sa...

Man har inte hund. Man har katt. Man skulle gärna låta katten sova i sängen. Katten är inte speciellt intresserad av det, utom de få nätter då den får för sig att lägga sig på mattes huvudkudde och klona sönder hennes hårbotten. Han får det. Eftersom han aldrig vill gosa frivilligt så smälter man då. Hade man hund skulle den säkert få sova i sängen om den inte var för stor och dreglig.

IA sa...

Sängen är förbjuden för min "lilla" hund.. (Rottis). Iofs är hon ny inflyttad sedan två veckor tillbaka. Men nej tack hennes "säng" verkar väldigt omtyckt..
Dock har katten min tillträde till sängen, men sedan hunden flyttade in så ligger dom två i hund bädden tillsammans..

Pysseliten sa...

Hund? Nope, katt! Hon sover i soffor och sängar som det behagar henne, men när vi har gäster sover hon tveklöst hos dem!

Mrs Li sa...

Jag är mycket glad över att få berätta att jag har både Led Zeppelin och AC/DC mellan benen om nätterna.

Jag älskar att sova med djuren i min säng. Zeppelin(hunden)vill helst sova mellan eller bredvid mina ben eller längst nere vid fötterna.

Fast jag är lite rädd för att han ska trilla ner och bryta sig.

Mina husdjur är sällskapsdjur. Jag är en sällskapsmänniska. Vi trivs med varandra. Så är det bara;)

em sa...

Min älskling (katt) sover på min kudde - om han inte är ute och rumlar.
Margaretha