tisdag 10 mars 2009

Nya logotyper åt Ford och Volvo

Alla som följer med någorlunda i nyhetsrapporteringen vet att det inte går överdrivet bra för de tre amerikanska biljättarna. Det går inte bra alls faktiskt. GM, Ford och Chrysler vacklar runt likt dinosaurier i en värld som blivit på tok för kall för dem.


Ford har till och med i veckan som gick blivit tvungna att ändra sin klassiska logotype till det här:


Ford äger ju som bekant Volvo Personvagnar. Inte heller i det svenska dotterbolaget har bilkrisen passerat obemärkt. Konsultavtal har sagts upp och anställda har sparkats i takt med att förlusterna ökat.
Nu har man även på Volvo sett sig tvingade att göra en smärre ändring av logotypen. Tanken är att man efter framgången med c30 ska försöka nå fler kvinnliga kunder. Jag tycker att det är slugt att ändå vara lite dubbeltydig. Det är ju inte omöjligt att en del manliga bilspekulanter attraheras…



Det påminner i sin tur mig om en av de roligaste t-shirts som jag sett. Den såldes på Sweden Rock Festival förra sommaren. På den fanns Volvo-loggan ihop med texten:

”Gubbar med liten kuk kör Volvo”

3 kommentarer:

Mattias sa...

Jag antar att vulvaloggan var ett skämt, men jag tror att du kommer nära ett slags sanning. Personligen lutar jag åt att krisen har med någotslags polväxling på genusfronten att göra. Vi har sedan en tid byggt högre fallosar än någonsin, men nu har ekonomin ejakulerat och allt tycks rasa ihop som efter ett bättre samlag (eller onanisession?). Dags för kvinnliga principer kanske?
Riktigt vad det innebär vet jag inte, men så är det ju också framtiden jag spår om, vem vet hur den ser ut? Jag tror att vi kommer att få se någotslags vulvaestetik framöver; mer grottliknande hus kanske? Och kvinnornas makt lär öka, så Vulva var nog inget dumt namnförslag. Om de är mogna för att så stolt visa fram sin klenod ännu, det är väl tveksamt kanske.
Men du, om småkukade gubbar kör Volvo, vad ger du mig för Hummernissarna då?

Anonym sa...

Ang t-shirten kan man ju fråga bäraren hur denne kan veta det...

Pseudonaja sa...

Mattias: Det ligger nog mycket i det som du säger. Volvo har varit extremt teknikorienterat och tittat mindre på designen. Det håller på att ändra sig och det är nog ingen tillfällighet att "tjejbilen" c30, som faktiskt sticker ut en del designmässigt, gått så bra.

mrarboc: Jag tror att det handlar om empiriska studier... ;)