tisdag 10 mars 2009

"Jag ska stena dom!" (Uppdaterat)

Aftonbladet och andra dagstidningar berättar idag om schimpansen Santino på Furuviksparken i Gävle. Han lägger upp små förråd med sten för att kunna slänga på besökare.
Förutom att det är lite lustigt så är det också intressant att ett djur, förvisso närbesläktat med människan, är så beräknande. ”Om jag samlar duktigt med sten här bakom stora björken så kan jag peppra dom jävlarna imorgon. Har jag tur så kommer det förbi en skolklass!”

Nu råkar jag veta att det bland mina läsare finns en någon som faktiskt känner Santino. Jag passar därför på att ställa några frågor om denna värsting bland apor.

Uppdaterat med svar (i rött)

Hur gammal är Santino?
26-28 år
Är han född i Furuviksparken?
Nej, men han kom dit som unge.
Har Santino avlat några schimpansungar?
Nej.
Är Santino svår att ha att göra med i största allmänhet eller lägger han allt sitt krut på att jäklas med besökarna?
Santino är en snäll och godmodig apa.
Är han flockledare eller kanske snarare en hang-around-apa med någon sorts prospect-status?
Han är flockledare men konkurrensen är inte speciellt hård.
Skulle du vilja beskriva Santino som en lycklig apa?
Ja.
Vet man om Santino planerade att stena sverigedemokrater i första hand eller tänkte han kasta på allt som rörde sig?
---
Kollar Santino in Melodifestivalen så här års? Om ja, tycker han också att Alexander Bards skägg ser väldigt skojigt ut?
Santino tittar inte på TV.


OBS! Schimpansen på bilden är inte Santino. Detta djur vill helst vara anonymt, men låter hälsa att det gillar att gå på bio, långa skogspromenader och ta en kopp te på något mysigt café.

Möjligen kan detta vara en förklaring till varför Santino samlar sten: Länk

2 kommentarer:

Mattias sa...

Jag tycker det verkar vara på tiden att någon begriper att apan inte tycker om att bli tittad på. Och drar slutsatser därav. Han har gjort sitt för vetenskapen nu, kan han få vara ifred nu?

Mrs Li sa...

Ha ha ha ha ha ha!
Jag läste högt och skrattade med familjen.

Underbart.