tisdag 8 juli 2008

Traditioner

Hur har ni det med traditioner? Har ni själva eller någon som ni känner någon rolig, fin eller konstig tradition, som ni vill berätta om?
Pysselitens pappa brukade alltid röka en cigarr på sin första semesterdag.
Lite i samma fack hamnar min morfar som efter att ha varit och röstat brukade slå upp en konjak, när han kom hem igen.

Mina traditioner är att alltid fira påsk på Tjörn och att alltid fira midsommar på Tjörn. Det ska bara vara så.
En ny tradition som vi skapade för ett par somrar sedan är att när vi tittar på Morden i Midsomer på TV, så dricker vi te och äter scones. Det tycker vi passar bra.

En avsomnad tradition var att bada i havet på julafton. Det fanns en bastu nere i hamnen, där min mamma bodde tidigare, och på julafton bara skulle man ner i det iskalla vattnet. Jag tror inte att jag egentligen saknar den traditionen, trots att det var skönt efteråt.


Nu över till er!

6 kommentarer:

Comvidare sa...

På midsommar brukar vi äta sill och dansa runt en pinne klädd i björkris och blommor. Fånigt va!

Pseudonaja sa...

Mmm, och till jul kommer det en lustig, rödklädd man i vitt skägg.
Fast någon mer tradition kanske du har?

Anonym sa...

I min familj har vi vissa tvångsmässiga behov att nämna vissa personer när vi åker förbi vissa ställen, eller att citera vissa andra vid särskilda situationer. Räknas det som tradition?

Pseudonaja sa...

Är det era traditioner så är det.
Själv blev jag inspirerad att skriva ett blogginlägg om tvångstankar. ;-)

Comvidare sa...

Nej, jag har tyvärr inga knasiga traditioner utöver tomtar på loftet och så. Men jag skulle önska att jag hade det. Kanske läge att hitta på några nya?

Anonym sa...

Pseudonaja ser fram emot ditt inlägg om tvångstankar.:D Där finns det mera att skriva om, än eventuella traditioner. Eller är det kanske tradition att inte ha några traditioner?