söndag 6 juli 2008

1. Vem ska bort?

Hallå där ute i sommaren!

Har ni det bra? Det har jag. Jag sliter mig från grillande, badande, öldrickande och andra viktiga ting för att skriva några rader till er.

Mitt ärende är av nostalgisk natur. Jag vill påminna er om Brasses lilla lek i Fem myror är fler än fyra elefanter. Ni vet när han plockar fram sin latcholajbanlåda (stavas det så?) och låter de högst motvilliga Eva och Magnus välja vilket djur som ska bort. Deras svar dissas grovt och sedan berättar Brasse, vars figur annars i serien är en aning trög, hur det egentligen ska vara.

Jag tänkte att vi skulle pröva något liknande.
Här nedan ser ni tre välkända ansikten. Från vänster har vi Moder Theresa, Adolf Hitler och Nelson Mandela. Vem ska bort?
Skriv era svar som kommentarer. En internetfanfar väntar vinnaren.

4 kommentarer:

Cecilia N sa...

Tre personer och det finns en motivering för var och en:

Moder Teresa var kvinna. Därför ska hon bort. Dessutom var hon aldrig gift. Hon har heller aldrig innehaft makten i något land.

Adolf Hitler ska bort för han var inte snäll och fick följaktligen inte heller Nobels fredspris.

Nelson Mandela ska bort för han är inte från Europa och har annan hudfärg.

Varje bortförklaring betyder att de andra två haft den egenskapen.

Hittar du någon fler motivering blir jag impad.

Anonym sa...

Förslag 1. Teresa skall bort för hon har huvudbonad, det har inte de andra.
Förslag 2. Adolf skall bort, för han har mustasch, det har inte de andra.
Förslag 3. Nelson skall bort, för han lever, de andra är döda.

Cecilia N sa...

Ullah, jag är impad.

Anonym sa...

Tack Cecilia!