söndag 27 juli 2008

Pseudonajas Resor AB

Innan jag sadlade om arbetade jag på Stena Line i Göteborg. Det var ett roligt ställe att arbeta på. Jobbarkompisarna var hur trevliga som helst och jag har kontakten med flera av dem fortfarande.
Mindre rolig var företagets personalpolitik.
Utåt hette det: ”Personalen är vår största tillgång.”
Internt lät det: ”Var glad att du inte är arbetslös.”
Båda är faktiskt ordagranna citat. Behöver jag berätta att det var (och är) stor personalomsättning?

Ibland när det kändes som tristas så kunde jag sitta i ett hörn i lunchrummet och tjura. ”Jag ska fasen öppna en egen resebyrå”, tänkte jag.
Jag funderade lite på äventyrsresor. Jag hade tre koncept klara:

K2
En frisk fotvandring på tre veckor föregår den verkliga utmaningen - bestigandet av K2.
Vid foten av berget står Merinofåret 'K2' bundet. De som fegar ur kan mot en smärre tilläggsavgift få bestiga fåret istället för berget.
I rask takt bestigs sedan berget.
Hungrig? Grilla en sherpas!
Först upp får en extra kopp med ister från traktens bergsgetter.

Ölsafari
Vi reser till de gladare delarna av Bayern. Den som vid ankomst till vårt hotell inte kan visa upp en skaplig berusning får en ordentlig omgång av Fritz, Willy och Karl-Heinz.
Samtliga mål intages på Der geile Bauer, en härligt genuin Biergarten. För en diskret slant dricker vi här av traktens ölsorter från tidigare morgonen till den ganska sena natten. Svimmar du av? Ingen fara; vi fortsätter administrera öl intravenöst. Smaka gärna på ställets Schweinbraten mit Knödel.
Levertranplantationer mot tillägg.

Se Guanbulla och sedan dö
Lite försiktigt flyger vi ner till denna avlägsna del av Kamerun i Afrika. På flygplatsen möter de lokala Jumbalikrigarna i full stridsutrustning.
Inkvartering sker i hyddor. Kl 6 varje morgon blåses revelj i ett buffelhorn. Drar du dig för länge på det stampade jordgolvet så missar du jamsgröten som serveras i skålar snidade av fårskallar!
Under samtliga dagar går dagsutflykten ut till Bwana Mbesas kakaoplantage. Under en hyggligtsträng regim hjälper du och dina reskamrater till med skörden med kortare avbrott för lunch (jamsgröt) eventuella bestraffningar.
Efter 14 stärkande dagar offras hela resesällskapet till en obskyr gud under en spännande ritual, vars prakt och intensitet saknar motstycke.


Jag öppnade aldrig någon resebyrå. För en diskret peng kan ovanstående idéer få ny ägare. Kontakta mig så kan vi säkert komma överens!

1 kommentar:

Anonym sa...

Guanbulla låter ju intressant....men hoppar över jamsgröten som antagligen smakar urk.