söndag 20 juli 2008

Den här kungen är tusan inte nöjd alls!

Som flitiga läsare av denna blogg har förstått så gillar jag att skriva om kungahuset. Tanken på kungahuset gör mig alltid lite fnissig. Medlemmarna av kungahuset är dock inte speciellt roliga. Är de det så döljer de det väl.
Vad som är roligt är att vi har monarki och att en majoritet av det svenska folket tycker att det är ett statsskick som passar en modern demokrati. Hmmm, när jag tänker efter så kanske det snarare är tragiskt, men det hjälper att skratta åt eländet och det är roligare också.

Vad som också är roligt (och till viss del tragiskt) är hela apparaten runt kungahuset. Jag kommer att ta upp det i ett inlägg längre fram. Låt mig idag stanna vid den vördsamma och okritiska tonen, när massmedia rapporterar om de kungliga. Hur icke-nyheter förvandlas till nyheter, och vad ska de stackars journalisterna ta sig till annars. De har ju att skriva om en familj som enbart har ceremoniella uppgifter; dvs de har som arbete att åka omkring och synas; deras jobb är att vara.

Att de kungliga har en avvaktande inställning till massmedia är ingen hemlighet. Intervjuer ges ytterst sällan och då enbart till reportrar som man litar på. Frågorna skall alltid faxas/mailas in innan intervjun och så vidare.
Alltså får massmedia försöka göra något av de lilla som man får.

Ett kul exempel på det var när kungafamiljen var ute för några dagar sedan med en båt. Det var inte så att det hände något dramatiskt ute på sjön. Ingen trillade överbord. Motorerna slutade inte att fungera. Båten bordades inte av Kustbevakningen på jakt efter droger eller illegala invandrare. Det åktes bara båt en stund. Ändå måste det skrivas några rader om detta. En icke-nyhet blir en nyhet.
Riktigt krystat blir det när man ska sätta bildtexter.
Detta foto har fått bildtexten: ”Kung Carl-Gustaf verkade nöjd med båtturen...”
Ärligt talat, ser detta ut som en man som är nöjd med båtturen? Jag tycker att han mer ser ut som en man som tänker på tråkigheter, men det går naturligtvis inte att skriva. Där har vi också en del av kungens förnedring; han förväntas vara nöjd och intresserad av allt som han tvingas vara med om. Skulle han ha en pissig dag eller helt enkelt inte gilla dagens evenemang så får han ändå bita ihop och genomlida skiten.
Jag är ledsen men jag köper det inte. Hade han sett ut så här så hade jag trott på att han verkade nöjd med båtturen:

Jag har ett par bättre bildtexter som jag gärna delar med mig av:





Glöm inte att jag avslöjar Sanningen om Saltkråkan här imorgon!


1 kommentar:

Anonym sa...

Jag delar din syn på monarkin. Vilken skandal någon tidning nyligen fick det till att folk tydligen sagt du till Victoria. Det är nog lika bra att jag aldrig träffar henne, för något niande skulle det aldrig bli frågan om.