lördag 12 juli 2008

Att glädjekräkas

För några veckor i lunchrummet på jobbet kom vi att tala om Lasse Berghagen. Jag drog mig då till minnes en rolig krönika som Alex Schulman skrev för flera år sedan om mannen i blå kavaj. Schulman citerade en intervju med Berghagen: ”Jag var på väg i bilen till golfbanan, när dom säger på radion att Teddybjörnen har åkt ut från listan. Jag var tvungen att köra in till kanten och rusa ut ur bilen och kräkas.”

Alla kollegor utom en skrattade. Hon frågade istället: ”Varför kräktes han? Blev han så glad?”

Då skrattade vi igen.

Det är ju så att man av medicinska skäl spyr. Hemska saker som vinterkräksjuka brukar bjuda på sånt. Åksjuka är ju också ett känt fenomen.
Man kan ju också försätta sig själv i ett tillstånd, då man inte får behålla maten genom att dricka för mycket eller ta ut sig alldeles fysiskt i t.ex. ett långlopp.
Den sinnesstämning som orsakar flest spyor är förmodligen rädsla.
Dock är jag ganska säker på att väldigt få människor glädjekräks.

Men tänk om…

TV4-programledare: ”Och vi säger stort grattis till Svea som just skrapat fram en miljon på Trisslott!”
Svea: ”Blöööörk!”

Kristian Luuk: ”Och den sista tolvan går till Carola som ännu en gång vinner Schlager-SM.”
Carola: ”Blöööörk!”

Lärare: ”Se där Oskar, det var alla rätt på matteprovet.”
Oskar: ”Blöööörk!”

Göran Person: ”Hej Fredrik! Jag ringer bara för att berätta att jag går ut i direktsändning om fem minuter för att erkänna mig slagen i 2006 års riksdagsval.”
Fredrik Reinfeldt: ”Blöööörk!”

Trafikinspektör: ”Det här var ett utmärkt genomfört körprov. Det blir körkort för din del!”
Aspirant: ”Blöööörk!”

Fångvaktare: ”Bäste Herr Mandela. Jag har just fått besked från Johannesburg: Ni blir frisläppt imorgon!”
Mandela: ”Blöööörk!”

Prins Bertil: “Listen up, Lil! I just talked to Carl Gustaf. He’s going to let us go public and get married! After all these years we won’t have to hide our love anymore!”
Prinsessan Lilian: ”Blöööörk!”

2 kommentarer:

Pysseliten sa...

Du har väl inte missat den här

?:

Pseudonaja sa...

Den är fin. Jag kan tänka mig bättre tillfällen att kräkas.