onsdag 23 juli 2008

Jakt på en auktoriserad revisor

Igår morse konstaterade jag att 2-åringens ekonomi var i så dåligt skick att hon skulle behöva träffa en auktoriserad revisor så snabbt som möjligt. Jag ringde då till Solgärdet i Kungälvs utkanter. En automatisk telefonsvarare uppmanade mig att knappa in min dotters personnummer samt mitt telefonnummer. Därefter meddelade samma automatiska röst att jag skulle bli uppringd två timmar senare.

Kl. 11 ringde man upp mig. Man hörde sig för om dotterns belägenhet. Mitt i min utläggning avbröt man mig med orden: ”En auktoriserad revisor kan ni inte få träffa men jag har en tid hos distriktsekonomiassistenten kl. 14.45”. Det fanns en ton av självklarhet i rösten. Att få träffa en auktoriserad revisor bara så där var tydligen inte att tänka på.

Klockan 14.45 fick vi så komma in till distriktsekonomiassistenten. Hon utbrast smidigt inför mig och dotterns storasyster: ”Detta var det värsta jag har sett hos ett så litet barn.” Som förälder är det kanske inte just det som man vill höra om ens barns ekonomi. Hon fortsatte sedan: ”Det här vill jag att en auktoriserad revisor tar en titt på.” Jotack, det lät som en utmärkt idé!

Vi fick sedan sitta ut i lobbyn i en halvtimma för att sedan få beskedet att ingen auktoriserad revisor ansåg sig ha tid eller kompetens för att bedöma dotterns problem. Vi uppmanades att uppsöka det stora kontoret i Göteborg, där man kunde ta emot barn med akuta problem med ekonomin.

Efter att ha packat en liten väska med frukt, smörgåsar och lite att läsa, körde vi in till Göteborg. Väl framme fick vi tala med en ekonomiassistent, som gjorde en snabb koll av 2-åringens ekonomi. Sedan följde en längre väntan på den utlovade auktoriserade revisorn. Den vänliga ekonomiassistenten kom in och pratade ekonomi och gav oss saft ett par gånger under kvällen, och tur var väl det eftersom det var först efter fyra timmars väntan som den auktoriserade revisorn hade tid för oss.

Den auktoriserade revisorn kunde tillsammans med en annan revisor konstatera vad som var min dotters problem. Därefter fick vi åka hem. Då var klockan 22.00; 13 timmar efter det att jag på morgonen hade ringt det första samtalet för att försöka fixa en tid hos en auktoriserad revisor.

Jag tycker att det är skräp att det ska vara så jäkla svårt att få träffa en auktoriserad revisor, när man behöver det. Om någon politiker lovar avsevärd förbättring på området så kommer min röst i kommande val sannolikt hamna på hans eller hennes parti. Skulle någon privat försäkring kunna ge mina barn snabb hjälp, när det behövs, så kommer jag att köpa en dylik.

Detta inlägg kan, som så mycket annat i denna blogg, uppfattas som skruvat, roligt eller bara konstigt. Här är därför en liten översättningsguide:

auktoriserad revisor = läkare
ekonomiassistent = sköterska
ekonomi = hälsa


Min dotter har bältros.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Usch då, låter inge vidare. Hoppas det går snabbt över. Trodde inte barn kunde få det. Men tydligen är jag felunderrättad där.

Men visst är det väl sjukt att man ska behöva så lång väntan på en läkare. *suck*
Har "bara" varit tre gånger med mina barn hos läkare och två gånger blivit bra bemött och fått barn behandlade inom 2 timmar. Inte allt för taskigt. Men tredje besöket gör väl att jag alltid kommer få det svårt att ta ett av barnen till läkare någonsin igen.

De flesta partier lovar ju en massa men sen när de hamnar i topp då är många löften totalt bortblåsta, så om jag kan få vänta med att rösta tills efter valet...

Anonym sa...

Krya på dottern!!

(och - det var ett briljant inlägg :)

Pysseliten sa...

Jag blir så matt, tycker inlägget var toppen bra (så även karlsloken som tipsade mig). Håller tummarna för snabbt tillfrisknande!

Pseudonaja sa...

Tackar!
Hon är helt klart på bättringsvägen.