fredag 18 juli 2008

Apanage bakom kamouflage

Det går knappt en dag utan att folk hör av sig till mig och undrar om kungahuset. "Vad går apanaget till?" är den vanligaste frågan. Eftersom man inte redovisar det offentligt och varje påstående om att kungahuset borde granskas möts med orden ”Vad finns det att granska?” så får vi dra våra egna slutsatser.
Ibland får vi emellertid ledtrådar serverade av skymningspressen.

Jag ser på expressen.se att Calle Philip har börjat golfa. Så högst oväntat! Jag trodde att i den händelse prinsen skulle hoppa på en ny sport, förutom att han kraschar ett par sportbilar i veckan, så skulle de bli något mer glamoröst i stil med bowling, brottning eller schack.
Nu blev det alltså golf (även känt som moderatbandy eller ängsbiljard.)

Jag saxar ur artikeln:

”Väl framme vid Ekerum lassade Carl Philip ut sin golfbag. Även flickvännen Emma Pernald hade med sig sin golfbag.
De gick sakta ner till det nyrenoverade klubbhuset. I sitt sällskap hade Carl Philip två kompisar, sin nanny, två SÄPO-vakter och en golfinstruktör.
Carl Philip pratade ivrigt med instruktören och nere på drivingrangen började han plocka bland sina järnklubbor. Instruktören visade Carl Philip ett par grundslag.
Sedan var det dags för prinsen. Han började svinga - först lite osäkert - efter ett tag blev han modigare.
- Bra, jättebra, fortsätt så, peppade instruktören.
Därefter stannade Carl Philip liksom upp mitt i en rörelse. Med en rynkad panna vädrade han. Man kunde se att han drog in luft i sin näsa med häftiga drag. Uppenbarligen var det en doft, som verkade intressera prinsen. Han gick ner på knä och fortsatte sniffa. Han undslapp sig ett morrande och gjorde ett utfall mot flickvännen. Hon hoppade skrämt undan.
Carl Philip sprang sedan runt på alla fyra och nosade och gläfste glatt åt de närvarande. En tappad sidenhalsduk blev söndertuggad på nolltid. Man kunde tydligt se att Carl Philip stortrivdes på golfbanan. Tydligen var det sedan något som kliade lite för mycket för därefter åkte prinsen lite på baken ute på greenen till sjunde hålet.
När sedan han lyfte på benet mot den egna golfbagen fick livvakterna från SÄPO nog. Med ett resolut ingripande fördes Carl Philip bort till klubbhuset. Vår utsände kunde en stund senare genom de svagt tonade glasen se sällskapet skåla i champagne. Ja så ska en kunglig golfrunda se ut!”


Om ni undrar var Prinsessan Lilian blivit av, så kan jag avslöja att hon är på stadsbesök i ett par länder långt borta från Sverige. Troligen kommer hon att berätta om detta i ett blogginlägg, när hon återvänder hem.

Glöm inte att jag avslöjar Sanningen om Saltkråkan här i början av nästa vecka.

Till dess, gå ut och lukta lite på sommaren!

1 kommentar:

Anonym sa...

*asg*
Så var måndagsmorgonen helt räddad. Mina mungipor är från öra till öra.
Synd jag befann mig på en annan golfbana just den dagen. ;-)